13 mars 2025

För första gången tar sig Linköpings universitet in på topplistan när brittiska Times Higher Education rankar lärosätens anseende globalt.

Blommande trädgren framför husfasad
Fotograf: Emma Busk Winquist

Det är 300 lärosäten som får vara med på listan över de som anses ha de starkaste varumärkena. LiU ligger i spannet 201–300. Överst på listan finns Harvard University och bland svenska universitet har Karolinska Institutet högst anseende med plats 73. Resultatet är baserat på världens största opinionsundersökning bland akademiker med svar från över 55 000 personer (endast inbjudna får delta).

Times Higher Education räknas som en av de tre mest betydelsefulla i världen när det gäller universitetsrankningar. De andra två är den så kallade Shanghairankningen (Academic Rankings of World Universities) och QS World University Rankings. De presenterar varje år varsin övergripande rankning och sedan flera år tillbaka placerar sig LiU bland de främsta två procenten i alla tre.

Högt rankade ämnen

Både Times Higher Education och QS har också under våren presenterat rankningar för enskilda ämnen. De ämnen på LiU som ligger högst i Times Higher Educations ämnesrankning är datavetenskap (plats 126–150 i världen), psykologi (plats 126–150) och teknik (plats 151–175).

Ämnesrankningen från QS har en annorlunda indelning och där ligger LiU högst inom materialvetenskap (plats 82 i världen) och omvårdnad (plats 101–150).

Under de senaste fem åren har LiU nått topp 300 för alla tillämpliga ämnen i Times Higher Educations ämnesrankning. I ämnesrankningen från QS har LiU sjunkit något under samma period, i anslutning till att kriterierna för rankningen gjorts om.

Mer om rankningar

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.