Vill du plugga vidare? Du kan alltid fortsätta dina studier med en master, magister eller annan påbyggnadsutbildning. Detta kan du göra direkt efter din kandidatexamen eller efter några år i yrkeslivet. Det finns även forskarutbildning inom en mängd olika områden.

Varför ska jag läsa vidare?

• Läser du vidare på en masterutbildning, eller en påbyggnadsutbildning på grundnivå, får du möjlighet att bredda din kunskaper och därmed bredda dig inom ditt kompetensområde.
  • Det finns även ett stort utbud av internationella masterutbildningar som ökar dina förutsättningarna att få tillgång till en global arbetsmarknad.
  • Kanske är du redan aktiv på arbetsmarknaden men vill omskola dig eller byta yrkesinriktning? Möjligheten finns då att komplettera den utbildning du har i grunden med en examen på avancerad nivå och därmed få ett mer kvalificerat yrke.
  • Har du planer på forskarstudier krävs det att du har läst en utbildning på minst 240 hp, varav 60 hp på avancerad nivå, för att få behörighet.

Utbildningar på master- och magisternivå

Läser du vidare på en masterutbildning som fungerar som en naturlig fortsättning på din grundutbildning kan dina kunskaper få möjlighet att fördjupas ytterligare - du får en spetskompetens inom ditt område och blir därmed tydligare i ditt framtida yrke.

Tre studenter som sitter på en bänk vid en vägg och samtalar.

Våra program på avancerad nivå

Hitta utbildningen som breddar och fördjupar dina kunskaper inom ditt kompetensområde.

Program på avancerad nivå

Övriga påbyggnadsutbildningar

Vi har också påbyggnadsutbildningar på grundnivå för dig som vill bygga vidare och komplettera en tidigare utbildning.

Forskarstudier

De tog klivet vidare