11 mars 2022

Mohammad Habibi Savadkoohi från Iran läser masterprogrammet Strategic Urban and Regional Planning vid Linköpings universitet. Han ordnade själv en praktikplats på ett internationellt konsultbolag– ett drag som har öppnat många vägar för framtiden.

En person står vid sin arbetsplats.
Mohammad Habibi Savadkoohi är masterstudent på Strategic Urban and Regional Planning och gör praktik på konsultbolaget AFRY, en praktikplats som ledde till en timanställning på samma företag. Golnaz Mirheidari

Suverän möjlighet

- Att få möjlighet till en praktikplats under utbildningen har varit suveränt. Mitt cv och mina karriärplaner har fått ett rejält lyft och jag hoppas på en fast anställning efter examen i vår.

Mohammad Habibi Savadkoohi har en gedigen utbildning inom arkitektur vid Teherans universitet och gästforskade under ett år vid Södertörns högskola. Året i Sverige gav mersmak. Hösten 2020 sökte han till masterprogrammet Strategic Urban and Regional Planning vid LiU.

- Det är alltid tufft att flytta till ett nytt land. Men Sverige har varit perfekt för mig och min fru. Städerna, vädret…allt är bra. Människorna är så hjälpsamma och godhjärtade.
Mohammad erkänner att han tvivlade en del om masterprogrammet, inriktat mot samhällsbyggande framtidsfrågor, verkligen skulle passa hans akademiska bakgrund. Under året på Södertörn hade intresset för stadsplanering börjat växa – men det fanns ändå en viss tveksamhet.

- Men jag är så glad att jag sökte. Upplägget på utbildningen har varit lysande och jag har lärt mig väldigt mycket under de här snart två åren.

Vässad portfolio och cv

Inför termin tre finns en möjlighet att söka praktikplats hos ett företag som passar programmets profil. Studenterna ansvarar själva för hela ansökningsprocessen. För Mohammad Habibi Savadkoohi har det varit en spännande och omvälvande resa – från start.

Via kontakter hade han fått upp ögonen för AFRY, ett internationellt konsultbolag med nära 20 000 anställda världen över, med huvudkontor i Stockholm. Mohammad vässade sin portfolio och sitt cv.

- Jag fick tyvärr ett nej först med beskedet att det inte var aktuellt med några praktikanter vid den tiden. Men bara efter några dagar ringde de upp mig igen och efter en intervju fick jag min praktikplats.

Mohammad lämnade Östergötland för Stockholm efter sommaren 2021. Praktikperioden på AFRY blev väldigt lyckad där Mohammad var involverade i tre-fyra olika projekt. Praktiken ledde till att Mohammad genomför sitt examensarbete under fjärde terminen på programmet hos AFRY under våren – samtidigt som han har fått en timanställning som strategisk planerare i ett projekt. En person står och arbetar vid sin dator.Mohammad Habibi Savadkoohi fick en fullträff med att fixa sin egen praktikplats. "Mitt cv har fått ett rejält lyft", säger han.

- Att Linköpings universitet ger oss möjlighet att söka praktikplatser har varit suveränt. Jag hade inte fått den här anställningen annars och min framtida karriär hade varit mer oviss. Nu känns mina framtidsplaner mycket mer stabila och jag hoppas att kunna få en fast anställning här. Skulle jag inte få det på AFRY har mitt cv oavsett fått ett rejält lyft, så jag hoppas kunna vara attraktiv för andra företag i framtiden.

Eget företag

Planerna efter examen börjar alltså ta form på allvar. Vid sidan av studierna har Mohammad och hans fru nyligen registrerat ett eget företag som de hoppas ska få fart inom kort.
- Min fru är också utbildad arkitekt, men mycket mer konstnärlig av sig och har frilansat som illustratör. Jag är inte så konstnärlig av mig, så min roll i företaget blir nog att tänka på allt runtomkring så min fru kan fokusera på det konstnärliga.

Med familj i Iran och Kanada kommer saknaden av nära och kära hela tiden finnas där, tror Mohammad. Men tanken är att Sverige ska bli basen framöver.

- Ja, det är vårt mål. Sen får vi se hur det blir, vi kanske flyttar till Kanada om fem-tio år. Men nu hoppas vi kunna stanna och jobba här i Sverige, säger Mohammad Habibi Savadkoohi.

Trafik och avstängda gator i centrala delar av en stad.Stadsplanering och framtidsfrågor är viktiga element för Mohammad i sin blivande yrkesroll. Foto THOR BALKHED

Mer om programmet

Fler studenter berättar