200 timmar Teknik - men hur ska man tänka och välja? CETIS vill inspirera dig som undervisar i teknik i hur man kan använda de 200 timmarna. Vi vill ge exempel på teman och områden att arbeta med i undervisningen.

Inspirationsmaterialet ”200 timmar Teknik” består av fem olika varianter som syftar till att inspirera lärare att få syn på helheten i sin teknikundervisning. Var och en av varianterna innehåller förslag på undervisnings-teman för totalt 200 timmar fördelat på nio årskurser. Dessa kan mixas och erbjuder stöd för lärare att välja undervisningsteman.

Matris för variant 1 200 timmar Teknik.

”200 timmar Teknik” är inte ett läromedel, utan ska ses som exempel på hur man kan fördela de 200 timmarna och utveckla alla förmågor och arbeta med det centrala innehållet. Det är inte heller en detaljerad planering, utan ett inspirationsmaterial till lärare med grundkunskaper i teknikundervisning. Läraren har utifrån detta stora möjligheter att anpassa det till sina förutsättningar.

Materialet tar utgångspunkt i förmågorna och kopplar till kursplanens centrala innehåll. Förmågornas ordning är inte bestämd utan kan varieras. Tiden (200 timmar) fördelas och en progression finns inbyggd i helhetsmatrisen. Här nedan hittar du länkar och nedladdningsbara PDF:er.

Matriser och matrisstöd

200 timmar Teknik - matrisstöd

Nedladdningsbara pdf:er

Matrisstöd 1

Omslag matrisstöd variant 1 200 timmar Teknik.

 

Matrisstöd 2
Omslag matrisstöd variant 2 200 timmar Teknik.

Matrisstöd 3

Omslag matrisstöd variant 3 200 timmar Teknik.

 

Artiklar och exempel med 200 timmar Teknik

Här hittar du texter om hur 200 timmar teknik kan användas i undervisningen. Med exempel från lärarutbildning och hur studenter arbetat med inspirationsmaterialet visar vi på materialets bredd.

Här hittar du en text om hur du kan använda olika aktiviteter för att öka kreativitet.
Kan vi hjälpa kreativitet på traven?

Läs om vad läraren Malin tyckte om materialet när hon testade det i sin klass.
Inspirerad av 200 timmar Teknik

Här berättar lärarstudenten Gustav om när de utgick från förpackningstemat i 200 timmar Teknik.
200 timmar teknik i lärarutbildningen

Rebecca gjorde sitt examensarbete på lärarutbildningen med 200 timmar Teknik.
Examensarbete med 200 timmar Teknik.

En person på en brygga med flytväst och paddlar.
Använd flytväst och paddlar som exempel på teknik.

Bakgrund

Kvinnlig lärare förklarar för elever i sina bänkar.

I november 2017 beslutade regeringen om 200 timmar Teknik fördelade på grundskolans tre stadier (47, 65, respektive 88 timmar). Skolinspektionens granskningsrapport från 2014 pekar på olika brister, bland annat att stor del av teknikundervisning omfattar ”ett oreflekterat görande”.

De fem varianterna presenterar dels en fördelning av timmar över teman och årskurser, och dels kortfattade beskrivningar som ger exempel på perspektiv och aspekter som medger ett mer reflekterat synsätt.

Sociala medier
200 timmar Teknik på Facebook för nyheter och inspiration.

Syfte

Syftet med 200 timmar teknik är att visa exempel på teman som dels inte tillhör de vanligaste arbetsområdena och dels omfattar alla förmågor för att synliggöra ämnets bredd. Avsikten är också att ge exempel på hur man kan balansera alla fem förmågorna så att de får ungefär lika mycket (eller lite) tid.
Temana ska inte kräva alltför omfattande materiella resurser, men bygger på att det finns en viss basutrustning på skolan. Dock så ger vi ibland exempel på datorprogram eller utrustning som behöver köpas in, det kan du som lärare välja att ersätta med annat. Grundsynen i konceptet är att ge eleverna positiva känslor samt att inte be eleverna att ta med saker hemifrån eller prata om vad de har hemma, eftersom elevernas hemförhållanden inte ska ha betydelse för undervisningen och skolan ska vara kostnadsfri.

På sikt är målet att CETIS ska kunna ge exempel på hur man kan få tag på passande läromedel, utrustning, materiel, fördjupande texter, Skolverksmoduler etcetera och hitta samarbetspartners. CETIS förespråkar samplanering (även över stadiegränserna), för att ge eleverna en så heltäckande och innehållsrik teknikundervisning som möjligt.
Pojke och flicka skriver på ett papper.

Till CETIS huvudsida