TextAD – Automatiska textanpassningar för elever med lässvårigheter

Forskningsprojektet TextAD syftar till att beskriva kopplingen mellan läsare och text och sedan använda den kunskapen för att automatiskt skapa texter anpassade för olika typer av svaga läsare.

TextAD undersöker hur individuella förutsättningar i kognition och språk hänger samman med svårigheter i läsförståelse. Utifrån den kunskapen har studien som mål att ta reda på om automatiska anpassningar av text kan underlätta läsförståelse för olika typer av svaga läsare.

I dagsläget är personer med olika typer av lässvårigheter funktionsnedsättningar, till exempel dyslexi eller intellektuell funktionsnedsättning, utlämnade åt ett fåtal manuellt producerade lättlästa texter, vilka både är tidskrävande och dyra att ta fram.
Linköpings universitet har under flera år utvecklat interaktiva verktyg som kan sammanfatta och förenkla digital text. Verktygen bygger på teknik från AI och språkteknologi . Teknikerna för grammatisk textförenkling är huvudsakligen regelstyrda och bygger på analys av egeninsamlade textkorpusar. medan den lexikala förenklingen utnyttjar ordlistor och kontextuell analys. Det finns också avancerade tekniker för att analysera en texts komplexitet utifrån ett hundratal olika parametrar.

Studien vill utnyttja dessa tekniker för att bidra med en detaljerad beskrivning av utmaningar som uppstår i mötet mellan svaga läsare och olika typer av textkomplexitet. Denna kunskap är viktig för att, till exempel, lärare ska kunna göra lämpliga textval till elever.
Att automatiskt kunna anpassa texter utifrån olika behov är ett potentiellt mycket viktigt verktyg. Det skulle på ett kostnadseffektivt sätt kunna bidra till att göra många olika typer av texter tillgängliga för grupper som annars inte haft möjlighet att förstå dessa texter.
I studien ingår tre typer av elever i åldersgruppen 13 till 17 år, elever med intellektuell funktionsnedsättning, dyslexi samt elever utan diagnos utan lässvårigheter.


Delta i vårt projekt

Information till deltagare i forskningsprojektet TextAD-textadaptioner för förbättrad läsförståelse

Vi vill fråga dig om du vill delta i ett forskningsprojekt. Här får du information om projektet och om vd de innebär att delta.

Vad är det för ett projekt och varför vill ni att jag ska delta?

Många människor har lässvårigheter, och i vårt projekt undersöker vi hur texter kan förenklas för att göra läsningen lättare. Men även för dem som inte har några uttalade svårigheter kan vissa texter vara utmanande. Därför vill vi också förstå hur personer utan lässvårigheter uppfattar texter – vad som kan vara svårt och hur anpassningar kan påverka förståelsen. I den här studien undersöker vi studenter i åldern 18–30 år som

  • har en dyslexidiagnos, eller
  • inte har några speciella problem med sin läsning

Forskningshuvudman för studien är Linköpings universitet. Med forskningshuvudman menas den organisation som är ansvarig för studien. Ansökan är godkänd av Etikprövningsmyndigheten, diarienummer för prövningen hos Etikprövningsmyndigheten är 2021-02918.

Hur går projektet till?

Du kommer att träffa forskningsledare Åsa Elwer eller en forskningsassistent på universitetet Campus Valla. Du kommer att få läsa korta texter och svara på frågor om texterna. Testningen tar maximalt 60 minuter.

Möjliga följder och risker med att delta i projektet?

Vi ser inga risker med att delta i projektet.

Vad händer med mina uppgifter?

Projektet kommer att samla in och registrera information om dig. Den information som vi samlar in av dig är dina kontaktuppgifter och födelsedatum. Behandlingen av dessa uppgifter är nödvändig för att genomföra vår studie och för att säkerställa att vi kan analysera data korrekt. Den rättsliga grunden för att använda ditt födelsedatum i denna studie är ditt frivilliga samtycke, vilket innebär att du aktivt godkänner att vi använder denna uppgift för forskningsändamål. Syftet med att använda födelsedatumet är att analysera hur åldersrelaterade faktorer påverkar läsning, samt att säkerställa att deltagarna tillhör vår undersökningsgrupp. Utöver det handlar det om svar på läsförståelsefrågor samt skattningar av upplevelsen kring läsningen av olika texter.

Dina svar och resultat kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av dem.

Ansvarig för dina personuppgifter är Linköpings universitet. Enligt EU:s dataskyddsförordning har du rätt att kostnadsfritt få ta del av de uppgifter om dig som hanteras i projektet, och vid behov få eventuella fel rättade. Du kan också begära att uppgifter om dig raderas samt att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Rätten till radering och till begränsning av behandling av personuppgifter gäller dock inte när uppgifterna är nödvändiga för den aktuella forskningen. Om du vill ta del av uppgifterna ska du kontakta Åsa Elwér. Dataskyddsombud vid Linköpings universitet nås på epostadressen: dataskyddsombud@liu.se. Om du är missnöjd med hur dina personuppgifter behandlas har du rätt att ge in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet.

Alla uppgifter kommer att förvaras i låsta skåp och ingen obehörig kommer att få ta del av dina svar. Resultat i sifferformat som inte kan kopplas till dig kommer att göras tillgängliga för andra forskare att använda. Data kommer att sparas i max 10 år.

Hur får jag information om resultatet av projektet?

Resultaten av projektet som helhet kommer att publiceras i såväl vetenskapliga som populärvetenskapliga sammanhang. Om du är intresserad av att ta del av resultaten efter att projektet är avslutat så hör av dig till ansvarig forskare.

Försäkring och ersättning

Under testningen är du täckt av universitetets försäkring.
Ersättning utgår i form ett skattepliktigt arvode på 400 kr.

Deltagandet är frivilligt

Deltagandet är frivilligt
Deltagandet i projektet är frivilligt och du kan när som helst välja att avbryta deltagandet. Om du väljer att inte delta eller vill avbryta deltagande behöver du inte uppge varför.

Ansvarig forskare för projektet. Hör gärna av dig om du har några frågor.

Anmäl dig till projektet

Du anmäler dig till projektet via det här formuläret. Vi kommer att höra av oss inom kort.

Publikationer

Including people in the automatic text adaptation process: empirical findings from students with intellectual disability, Åsa Elwér, Evelina Rennes, Karin Nilsson, Lina Cederborg, Daniel Holmer, Arne Jönsson, DOI: 10.1080/17483107.2025.2536701. National Library of Medicine.

NyLLex: A Novel Resource of Swedish Words Annotated with Reading Proficiency Level, Daniel Holmer, Evelina Rennes, Proceedings of the 13th Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022), pages 1326-1331, 2022

Applying and Optimising a Multi-Scale Probit Model for Cross-Source Text Complexity Classification and Ranking in Swedish, Elsa Andersson, Johan Falkenjack, Arne Jönsson, Proceedings of the Joint 25th Nordic Conference on Computational Linguistics and 11th Baltic Conference on Human Language Technologies (NoDaLiDa/Baltic-HLT 2025), 2025

Omslag för publikation ''
Julius Monsen, Arne Jönsson (2021)

Proceedings of the CLARIN Annual Conference

Omslag för publikation ''
Evelina Rennes, Arne Jönsson (2021)

Proceedings of the 23rd Nordic Conference on Computational Linguistics (NoDaLiDa), May 31-June 2, 2021. , s.259-267

Läs mer om TextAD

Kontakt

Organisation - HCS vid IDA

Organisation - PEDI vid IBL