Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 15
träffar
Laddar resultat
TextAD – Automatiska textanpassningar för elever med lässvårigheter
Forskningsprojektet TextAD syftar till att beskriva kopplingen mellan läsare och text och sedan använda den kunskapen för att automatiskt skapa texter anpassade för olika typer av svaga läsare.
Att vända strömmen
Projektet "Att vända strömmen" syftar till att med hjälp av så kallade megaspel öka kunskapen om hur energisystemets utformning och framtida omvandling påverkar omgivande samhälle, miljö och klimat.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
29 juli 2024
Spela datorspel på jobbet – för hälsans skull
Människan är en jägare och samlare. Men i dagens moderna samhälle sitter vi mer än någonsin – något vår stenålderskropp inte mår bra av. Det vill forskarna Aseel och Erik Berglund ändra på med hjälp av datorspel på jobbet.
Design och policy
Design är en av de centrala kompetenserna för att driva innovation inom offentlig och privat sektor. Design bidrar till tillväxt och anses därför vara en komponent hos innovationssystem och är en av förändringsagenterna för policy i offentlig sektor.
Sightlence
Sightlence är ett designverktyg för utveckling och testning av haptikstöd som ska öka tillgängliggörande av IT och kommunikationslösningar för personer med dövblindhet
Digital inkludering i det uppkopplade samhället
Digitaliseringen ställer nya krav när allt fler tjänster flyttar över till nätet. Med modern språkteknologi och maskininlärning ska svenska myndigheter få hjälp att göra sig förstådda på nätet.
Språkteknologiska verktyg för ökad digital inkludering
Målet med forskningsprojektet är att underlätta för skribenter att skapa texter som är enklare att förstå. Detta uppnås genom att skapa en webbtjänst i vilken ett antal verktyg för språklig analys och bearbetning av texter görs enkelt tillgängliga.
Jobblabb
Jobblabb är ett normkritiskt innovationsprojekt som ska ge skolor samt studie -och yrkesvägledare verktyg att arbeta med medvetna yrkesval i mellanstadieåldern.
Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt, samlat lärande - VASS
Målet med VASS-projektet var att utforska mobil teknik i utomhuspedagogik för mellanstadiet inom ramen för skolans läroplan.
Medieöverskridande nyhetsproduktion på en uppdelad redaktion
Frågan om hur en nyhet egentligen blir till var det som drev Mattias Arvolas och Mathias Broths nyfikenhet i det här forskningsprojektet