Visualisering och interaktionsdesign

En tecknad bild av Norrköping vid strömmen och människor som rör sig i miljön
Bild: Solith af Malmborg, Mina Mani Kashani, Malin Müller, Matilda Wallén och Dong Wang

Vi utforskar nya möjligheter för människor att interagera med data, teknik och digitala material på meningsfulla sätt. Vår forskning är inriktad på verkliga miljöer och sammanhang; vi kombinerar många olika metoder och kunskapsområden för att bättre förstå och förändra våra digitala liv.

Vi designar nya upplevelser med teknik genom många olika discipliner, material och metoder. I vårt arbete kombinerar vi data med visualisering och ljud, fysiska med digitala material, virtuella och materiella rum för att skapa nya designkoncept och interaktionsformer. Vi arbetar utforskande och mångdisciplinärt snarare än lösningsdrivet, och våra kreativa processer underbyggs med konceptuell utveckling av grundläggande designteorier.

Tre personer står framför en projicering i en domteater

Våra teoretiska utgångspunkter omfattar feministisk och kritisk teori och designforskning såväl som mer konventionella forskningsmetoder för kvantitativa och kvalitativa studier. För oss är det viktigt att förankra data, interaktion och teknik i verkliga miljöer genom lämpliga teoretiska ramverk, liksom att förstå designerns roll och påverkan. Kritiska perspektiv kring etik, ansvar och inkludering är speciellt viktiga i vår forskning.
Färgglada lappar uppsatta på en stadskarta

Vi samarbetar regelmässigt med aktörer utanför universitetet, som exempelvis museer, forskningslabb, välgörenhets- och aktivistorganisationer och industriföretag. Våra samarbeten bygger på deltagande designmetoder som samdesign, samspekulation, living labs och kreativitetsmöten.

Aktuell information (på engelska) om enheten för Visualisering och interaktionsdesign finns på vår webbplats.

Senaste publikationerna

2025

Ahmet Börütecene, Niklas Rönnberg (2025) No Screens Allowed In Rheta: Using A Fictional World To Teach Physical Interaction Design
Marta Koc-Januchta, Gunnar Höst, Mina Mani, Måns Gezelius, Jonas Löwgren, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2025) How does adaptivity impact pupils' cognitive engagement and performance with an interactive carbon cycle learning environment?
Niklas Rönnberg (2025) Towards sonification for accessibility in public transport Proceedings of the International Conference on Auditory Display (Artikel i tidskrift)
Georgia Panagiotidou, Andrew McNutt, Derya Akbaba, Nicole Hengesbach, Miriah Meyer (2025) Critical Data Visualization-Part II IEEE Computer Graphics and Applications, Vol. 45, s. 11-13 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Georgia Panagiotidou, Andrew McNutt, Derya Akbaba, Nicole Hengesbach, Miriah Meyer (2025) Critical Data Visualization-Part I IEEE Computer Graphics and Applications, Vol. 45, s. 14-16 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Ahmet Börütecene (2025) The way things feel: working with a nonhumanlike AI colleague in the control room How that robot made me feel, s. 63-87 (Kapitel i bok, del av antologi)
Niklas Rönnberg (2025) Framtida möjligheter Den störningsfria staden: en antologi om bygglogistik, stads- och trafikplanering, s. 65-75 (Kapitel i bok, del av antologi)
Myrto Dagkouli-Kyriakoglou, Adriana De La Peña, Laleh Foroughanfar, Jennie Gustafsson, Lorena Melgaço, Chiara Valli (2025) Eurovision and the City: "United by Music" Meets "Malmö against Genocide" Urban Planning, Vol. 10, Artikel i9701 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Mina Mani, Måns Gezelius, Jonas Löwgren, Gunnar Höst, Marta Koc-Januchta, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2025) Designing with multiple perspectives: an interactive learning environment for developing systems thinking in a carbon cycle context Interactive Learning Environments (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Fredriksson, Linnea Eriksson, Niklas Rönnberg (Redaktörskap) (2025) Den störningsfria staden: En antologi om bygglogistik, stads- och trafikplanering

Nyheter

Medarbetare

Organisation