I min forskning fokuserar jag främst på bedömning i skolan. Jag intresserar mig även för lärares yrkesblivande. För närvarande arbetar jag med några kollegor med en studie om lärarstudenters syn på etik vid bedömning.
I min avhandling redogör jag för några delstudier om återkoppling i lågstadieklassrum. Där studeras vad lärare kommunicerar med sin återkoppling, vad som påverkar hur lärare ger återkoppling och hur elever förstår lärares återkoppling. Jag undersöker även vilka gemensamma upptagenheter lärare och elever har gällande återkoppling. För att undersöka detta använde jag konstruktivistisk grundad teori, fältstudier och intervjuer. Jag har tidigare skrivit om nya lärares erfarenheter av arbete med bedömning, samt om att gå från lärare till lärarutbildare.
Jag har en bakgrund som lärare på lågstadiet. Nu undervisar jag på flera olika lärarprogram i kurser om bedömning och är även inne i kurser om grundläggande färdigheter i svenska och matematik.