Vid forskningsmiljön Teknik, naturvetenskap och didaktik (TekNaD), där jag är forskningsledare, bedriver vi nationellt och internationellt ledande ämnesdidaktisk forskning. Den forskning som bedrivs vid TekNaD har huvudsakligen fokus på historiska, filosofiska och kulturella perspektiv på naturvetenskap och teknik i skolan; språk, redskap och representationer inom naturvetenskap och teknik i skolan; digitala verktyg och digitaliseringens effekter inom naturvetenskap och teknik i skolan, samt bedömning.
Mitt huvudsakliga forskningsintresse handlar om hur interaktion och kommunikation sker i naturvetenskapliga klassrum. Jag har under de senaste åren medverkat i och varit projektledare för olika tvärvetenskapliga forskningsprojekt, framförallt inom naturvetenskaplig undervisning i skolan. I dessa projekt är huvudfokus främst på hur elever och lärare skapar mening genom att använda olika representationsformer. Utgångspunkten för våra analyser är att beakta multimodala aspekter av meningsskapande av naturvetenskapliga fenomen utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv. Mitt aktuella forskningsfokus är att bidra med relevant kunskap till forskningsfältet i skärningspunkten mellan multimodal undervisningspraktik och multimodal bedömningspraktik för flerspråkiga elever i naturvetenskap.