freje54

Fredrik Jeppsson

Professor

Presentation

Vid forskningsmiljön Teknik, naturvetenskap och didaktik (TekNaD), där jag är forskningsledare, bedriver vi nationellt och internationellt ledande ämnesdidaktisk forskning. Den forskning som bedrivs vid TekNaD har huvudsakligen fokus på historiska, filosofiska och kulturella perspektiv på naturvetenskap och teknik i skolan; språk, redskap och representationer inom naturvetenskap och teknik i skolan; digitala verktyg och digitaliseringens effekter inom naturvetenskap och teknik i skolan, samt bedömning.

Mitt huvudsakliga forskningsintresse handlar om hur interaktion och kommunikation sker i naturvetenskapliga klassrum. Jag har under de senaste åren medverkat i och varit projektledare för olika tvärvetenskapliga forskningsprojekt, framförallt inom naturvetenskaplig undervisning i skolan. I dessa projekt är huvudfokus främst på hur elever och lärare skapar mening genom att använda olika representationsformer. Utgångspunkten för våra analyser är att beakta multimodala aspekter av meningsskapande av naturvetenskapliga fenomen utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv. Mitt aktuella forskningsfokus är att bidra med relevant kunskap till forskningsfältet i skärningspunkten mellan multimodal undervisningspraktik och multimodal bedömningspraktik för flerspråkiga elever i naturvetenskap.

Publikationer

2025

Linda Lattik Ekvall, Fredrik Jeppsson (2025) Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter Venue (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Ewa Bergh Nestlog, Kristina Danielsson, Fredrik Jeppsson (2024) Disciplinary content and text structures communicated in the classroom: pathways in science lessons Linguistics and Education, Vol. 84, Artikel 101343 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Kristina Danielsson, Ewa Bergh Nestlog, Fredrik Jeppsson, Kok-Sing Tang (2023) Transformationer av transformationer: en tvärvetenskaplig studie av elevers?meningsskapande genom transformationer av representationer i naturvetenskaplig undervisning Resultatdialog 2023, s. 19-24 (Kapitel i bok, del av antologi)
Kristina Danielsson, Fredrik Jeppsson, Ewa B. Nestlog, Kok‐Sing Tang (2023) Representations of science content in a primary classroom: Combining long and short timescales for multimodal analysis Science Education, Vol. 107, s. 1561-1592 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Kristina Danielsson, Ewa Bergh Nestlog, Fredrik Jeppsson, Kok-Sing Tang (2023) Analysing interaction in science classrooms: A comparative study of two discourse analysis frameworks Educare, Vol. 1, s. 1-32 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskningsmiljö

Forskningsprojekt

Nyheter

Organisation