08 november 2023

Det statliga forskningsrådet, Formas, delar ut totalt 630 miljoner kronor i stöd till 189 forskningsprojekt inom hållbar utveckling. Fem forskare vid Linköpings universitet får pengar.

En grön fot.
Fotograf: peterschreiber.media

Konkurrensen var hård. Totalt 1259 ansökningar granskades. Av dem fick alltså 189 grönt ljus. Forskningsmedlen går till forskare inom områdena miljö, areella näringar och samhällsbyggande.

Linköpings universitet får 14,7 miljoner kronor för fem olika projekt:

• Mattias Hjerpe, Institutionen för Tema, Tema M, Vart är vi på väg? Operationalisering, incitamentsskapande och uppföljning av klimatanpassningsarbetet i Sverige, 2,9 miljoner kronor
• Sofie Storbjörk, Institutionen för Tema, Tema M, Att få anpassningsåtgärderna att fungera: nya lösningar för en accelererad klimatanpassning av den bebyggda miljön, 2,9 miljoner kronor.
• Erik Glaas, Institutionen för Tema, Tema M, Mot mer klimatrobusta samhällsviktiga funktioner: lärande av konsekvenser av skyfall för svensk kommunal välfärd, 2,9 miljoner kronor.
• Harald Rohracher, Institutionen för Tema, Tema T, Navigera digitala livsmedelslandskap: Utforska effektiva styrningsmetoder för att hantera rumsliga ojämlikheter, 2,8 miljoner kronor.
• Paul Horton, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Skolmobbning - betydelsen av plats och fysisk miljö, 2,8 miljoner kronor.

De lärosäten som får mest pengar är Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet och Lunds universitet. Flera projekt handlar om klimatanpassning, nya skogsskötselmetoder och extremväder, enligt Formas.


Kontakt

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.