Styrkeområdet interprofessionellt lärande, samverkan, forskning och utveckling (IPLS-FoU)

Medicin- och vårdstudenter som övar tillsammans med en simuleringsdocka.

Styrkeområdet Forskning och utveckling inom interprofessionellt lärande och samverkan (IPLS-FoU) vid Medicinska fakulteten är en strategisk satsning. Syftet är att fakulteten ska vara ledande inom forskning och utveckling av hälso- och sjukvårdens utbildningar och praktik.

Genom anknytningsavtalet till RALF  är hela Sydöstra sjukvårdsregionen närmare sammanknutet vad gäller forskning och utveckling. LiU och Sydöstra sjukvårdsregionen ser interprofessionellt lärande och samverkan som ett styrkeområde av ömsesidigt strategiskt intresse.

Betydelsen av interprofessionellt teamarbete och samverkan inom vården har länge betonats av WHO och har de senaste åren uppmärksammats i UKÄ:s utvärderingar av hälso- och sjukvårdsutbildningarna.

  • Interprofessionellt lärande (IPL), innebär att två eller flera professioner lär tillsammans med varandra i syfte att förbättra samarbete och kvalitet i vården. 
  • Interprofessionell kompetens handlar om att utveckla kunskap, attityder och förhållningssätt som gör att man anpassar sina egna professionella bedömningar och insatser i relation till andra professioner i patientens vårdprocess.

Interprofessionell kompetens är en del av den professionella kompetensen. Den kunskapen nödvändig för att framtidens hälso-och sjukvård och omsorgsverksamhet ska kunna bedrivas med hög kvalitet, ökad patientsäkerhet samt ökad patientnytta.

En kontinuerlig utveckling av IPL är därför ett viktigt gemensamt ansvar för alla grundutbildningsprogram.

Uppdraget

Styrkeområdet IPLS-FoU har i uppdrag att:

  • Stimulera och driva forskning med inriktning mot IPL.
  • Stimulera och driva pedagogisk utveckling inom IPL på alla utbildningsnivåer.
  • Främja och utveckla IPL lokalt, regionalt, nationellt och internationellt i nära samverkan med företrädare för universitet/högskolor, regioner och det omgivande samhället.
  • Verka för långsiktig implementering av ny kunskap inom IPL för att säkerställa succession och hållbarhet i både utbildning och vård.

Forskning Visa/dölj innehåll

Pedagogisk utveckling av interprofessionellt lärande (IPL) Visa/dölj innehåll

Ett omfattande revideringsarbete av medicinska fakultetens IPL-curriculum genomfördes och implementerades 2016 . Utredningen s resultat stämmer väl överens med WHOs Global Competency and Outcomes Framework for Universal Health Coverages.

Nätverk Visa/dölj innehåll

Styrkeområdet för interprofessionellt lärande har ett brett utbyte både i Sverige och internationellt och ingår i flera nätverk. 

Internationella nätverk för främjande av utbildning inom och forskning om interprofessionellt lärande finns idag etablerade över hela världen och IPLS-FoU är aktiva medlemmar på olika nivåer i såväl de globala, nordiska som svenska nätverken. De olika nätverken är länkade till varandra. LiU medverkade till att 2018 starta SvIPnet , det svenska nätverket för interprofessionellt lärande och samverkan.


Samverkan Visa/dölj innehåll

Medicinska fakulteten och LiU har en ledande position inom interprofessionellt lärande, nationellt och internationellt, sedan starten 1986. I samband med att läkarprogrammet vid LiU regionaliserades utvecklades ett nära samarbete mellan lärosäten och sjukvårdshuvudmän i sydöstra sjukvårdsregionen.

Det har i sin tur skapat ett nätverk av kunniga personer som tillsammans lär och utvecklar utbildningarna och vårdens praktiker.
Utvecklingen av kommunernas uppdrag inom hälso-och sjukvård har skapat ett nära samarbete mellan styrkeområdet och kommunala verksamheter, i första hand inom Östergötlands län.

Uppdraget för styrkeområdet IPLS-FoU är även att verka för långsiktig implementering av ny kunskap inom IPL för att säkerställa succession och hållbarhet i både utbildning och vård. Detta görs bland annat i form av workshops där nyckelpersoner deltar för att i sin tur överföra kunskapen i sina verksamheter.

Mer om IPLS-FOU Visa/dölj innehåll

Ledningsgrupp Visa/dölj innehåll

Andra styrkeområden vid LiU Visa/dölj innehåll

Organisation Visa/dölj innehåll