Genom anknytningsavtalet till RALF är hela Sydöstra sjukvårdsregionen närmare sammanknutet vad gäller forskning och utveckling. LiU och Sydöstra sjukvårdsregionen ser interprofessionellt lärande och samverkan som ett styrkeområde av ömsesidigt strategiskt intresse.
Betydelsen av interprofessionellt teamarbete och samverkan inom vården har länge betonats av WHO och har de senaste åren uppmärksammats i UKÄ:s utvärderingar av hälso- och sjukvårdsutbildningarna.
- Interprofessionellt lärande (IPL), innebär att två eller flera professioner lär tillsammans med varandra i syfte att förbättra samarbete och kvalitet i vården.
- Interprofessionell kompetens handlar om att utveckla kunskap, attityder och förhållningssätt som gör att man anpassar sina egna professionella bedömningar och insatser i relation till andra professioner i patientens vårdprocess.
Interprofessionell kompetens är en del av den professionella kompetensen. Den kunskapen nödvändig för att framtidens hälso-och sjukvård och omsorgsverksamhet ska kunna bedrivas med hög kvalitet, ökad patientsäkerhet samt ökad patientnytta.
En kontinuerlig utveckling av IPL är därför ett viktigt gemensamt ansvar för alla grundutbildningsprogram.
Uppdraget
Styrkeområdet IPLS-FoU har i uppdrag att:
- Stimulera och driva forskning med inriktning mot IPL.
- Stimulera och driva pedagogisk utveckling inom IPL på alla utbildningsnivåer.
- Främja och utveckla IPL lokalt, regionalt, nationellt och internationellt i nära samverkan med företrädare för universitet/högskolor, regioner och det omgivande samhället.
- Verka för långsiktig implementering av ny kunskap inom IPL för att säkerställa succession och hållbarhet i både utbildning och vård.