Ett spår i min forskning har varit samverkan som svar på sociala problem och samhällsutmaningar och hur olika aktörer skapar mening, legitimitet och kapacitet för att bedriva utvecklingsarbete i samverkan. Jag har som forskare och utvärderare följt flera olika projekt som riktar sig mot unga och/eller migranter och har social inkludering genom utbildning och/eller arbete skapa social inkludering.
Jag är för närvarande aktiv i två olika forskningsprojekt. Det första fokuserar migration, lärande och social inkludering där vi studerar migranters meningsskapande kring social inkludering och hur olika utbildningsinsatser har betydelse för potentiell social inkludering. Utbildning, dess organisering och betydelse för social inkludering står även i fokus i det andra projektet där vi undersöker kommunal organisering av obligatoriskt skolval och hur tjänstemän, politiker och elever resonerar kring skolval.
Undervisning
Jag undervisar på socionomprogrammet vid Linköpings universitet om organisering och ledning av socialt arbete, ledarskap i socialt arbete och organisering av socialt förändringsarbete samt om kvalitativa metoder och sociologisk teori. Utöver detta handleder och examinerar jag examensarbeten.
Jag arbetar också med uppdragsutbildningen Ledarskap i kommuner som riktar sig till kommunala chefer och syftar till att utveckla kunskap om ledarskap i en kommunal kontext med grund i samhälls- och beteendevetenskaplig teori och forskning.