27 maj 2020

Tre civilekonomstudenter från LiU gick segrande ur den direktsända finalen av SM i ekonomi – i överlägsen stil. "Vi är chockade men det känns jättekul" säger en av vinnarna efteråt.

De tre vinnarna firar efter segern i SM i ekonomi.
Vinnartrion Isak Lenholm, Thea Nguyen och Dawid Nizialek firar efter segern. Checken överräckte tävlingsarrangörerna på plats i Linköping. Adam Agerbrink

Det är tredje gången på fem år som ett lag med studenter från Linköpings universitet tar hem tävlingen. I år heter den segrande trion Dawid Nizialek, Isak Lenholm och Thea Nguyen.

– Vi är fortfarande lite chockade men det känns väldigt kul, säger Thea Nguyen, som studerar tredje året på Civilekonomprogrammet.

Direktsänd final

SM i Ekonomi är en årligt återkommande tävling annordnad av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation. Efter semifinalen, där de sexton lag som vunnit respektive universitets uttagning tävlade, väntade finalen mellan de fyra bästa lagen. På grund av Coronapandemin blev den i år direktsänd via Zoom. De fyra lagen fick inför finalpubliken svara på frågor om företagsekonomi, nationalekonomi och allmän ekonomi. Lagen hade mellan 30 och 60 sekunder att svara.

Under första halvan kunde lagen se poängställningen men under den andra halvan släcktes siffrorna för att skapa mer spänning.

– Det var jättenervöst när vi väntade på resultatet, jag tyckte det var hemskt, säger Thea Nguyen och skrattar.

Dawid Nizialek, Thea Nguyen och Isak Lenholm. Foto Sofia Lindegren

Krossade motståndet

När poängen redovisades stod det dock klart att det blev storseger för LiU-laget som kammade hem 29,5 poäng – 6,5 poäng före tvåan Uppsala universitet.

– Det var jättekul, vi firade med champagne men det blir mer firande i veckan här också.

Vad var nyckeln till segern?

– Vi är bra på att samarbeta, killarna kan mer om redovisning och finans medan jag läser nationalekonomi, så vi kompletterade varandra bra.

Investerar vinsten

För segern belönades laget med blommor och en prissumma på 45 000 kronor.

Vad ska ni göra med pengarna?

– De ska vi troligtvis investera på börsen men vi får se lite hur den utvecklar sig framöver.

Finalen går att se i repris på smiekonomi.com.

Finalresultatet:

1. Linköpings universitet 29,5p