I ett rum fyllt av färgglada material, rytmer och fantasi samlades studenter med olika bakgrunder och länder för att delta i ett seminarium om lekens roll i lärande.
Seminariet arrangerades inom ramen för ECIU University, ett europeiskt universitetsnätverk där studenter, lärare och forskare samarbetar över gränserna för att lösa verkliga samhällsutmaningar. Genom ECIU University:s koncept med utmaningsbaserat lärande fick deltagarna möjlighet att utforska lekens roll i lärande på ett praktiskt och kreativt sätt.
– Vi ville skapa en upplevelse där studenterna inte bara lär sig om lek, utan genom lek. Musik är ett kraftfullt verktyg för att bygga broar mellan människor och ämnen, säger kursledaren Daniela Lerma Arregocés.
Kursen erbjöds som en så kallad mikromodul – en kortare kurs som ger studenter möjlighet att fördjupa sig i ett specifikt ämne och samtidigt utveckla färdigheter som samarbete, kreativitet och problemlösning.
Leken som pedagogiskt verktyg
Temat för seminariet var "superhjältar och superkrafter", och studenterna fick prova på allt från rytmiska övningar och dans till dramatiska lekar och fri rörelse. Målet var att skapa en trygg och inkluderande miljö där alla kunde delta – oavsett tidigare erfarenhet av musik eller drama.
– Det svåraste var att utforma ett seminarium där alla kände sig bekväma. Många av studenterna hade ingen musikalisk bakgrund, och kursen var dessutom internationell, vilket innebar språkbarriärer. Men just därför var det så viktigt att skapa ett utrymme där alla kunde hitta sin egen väg in i leken, säger Daniela Lerma Arregocés.
Studenternas upplevelser visar hur lek kan fungera som ett pedagogiskt verktyg.
– Vi fick testa på det barnen själva ska göra, och det är väldigt viktigt att veta hur det kan kännas. Det var kul, obekvämt och allt däremellan – men framför allt lärorikt, säger Clara Baczkowski, som studerar till lågstadielärare.
Jocke som läser till lärare inom fritidshem uppskattade friheten i övningarna.
– Det var skönt att man inte behövde följa ett visst mönster. Det blev vad det blev – och det var just det som gjorde det så bra.
Elin Holmberg som också läser till lärare inom fritidshem såg seminariet som en chans att få inspiration till framtida undervisning.
– Min lärare tipsade om att samla övningar och lekar så man har en bank när man börjar arbeta.
Daniela Lerma Arregocés vill ge studenterna en "resursryggsäck" – en samling verktyg och idéer som de kan använda i sina framtida yrkesroller.
– Musik kan integreras i alla ämnen – från litteratur till naturvetenskap – och bidra till kreativitet, samarbete och känslomässigt engagemang. Det handlar om att våga använda lek som ett pedagogiskt verktyg.