29 mars 2023

RoboCup Junior 2023 arrangeras på Linköpings universitet. Det är ett svenskt mästerskap i robotik för ungdomar. Publiken kommer att få se robotar göra allt från sökningar efter skadade i labyrinter till scenuppträdanden.

Manlig student som håller hemmabyggd robot på hjul.
Elliot Gestrin, ordförande i studentföreningen FIA. Ulrik Svedin
– Jag hade själv velat ha de här möjligheterna som finns i dag, när jag var liten. Trenden med att bygga robotar har bara blivit större, säger Elliot Gestrin, student på Y-programmet och ordförande i studentföreningen FIA (Föreningen för intelligenta autonoma system).

Ungdomar

Manlig student som håller hemmabyggd robot på hjul.Elliot Gestrin, ordförande i studentföreningen FIA. Det är FIA som arrangerar tävlingen i A-huset på Campus Valla i Linköping. Det är SM-final, regionala uttagningar har hållits tidigare. Robotbyggarna är skolelever som kommer från hela landet. 85 tävlande i 24 lag visar upp sina robotars olika färdigheter. Åldersspannet är stort, men maxåldern är 19 år. Vinnaren går vidare till ett Europamästerskap i Kroatien, och vinnaren därifrån till världsmästerskap som hålls i Bordeaux, Frankrike.
– Det är en tävling för ungdomar. De flesta är nog i gymnasieålder, och de yngsta kan vara runt tio år gamla. Många utgår från färdiga robot-kit, till exempel Lego. En del bygger allt själva.

Scenuppträdande

De tre tävlingsgrenarna är ”Rescue line”, där roboten ska följa en linje, hitta människor i ett uppbyggt katastrofområde och ”Rescue maze”, som är en genomsökning i en labyrint. Och så ”On stage”, där robotarna utför ett uppträdande på scenen.
– Det kan vara en dans eller ett teaterstycke, säger Elliot Gestrin.

Hur är könsfördelningen bland de tävlande?

– Det är fler killar som håller på med robotik. Men vi driver förstås tävlingen helt könsneutralt. Vi hoppas att RoboCup Junior kommer bidra till en mer jämlik framtid inom teknik.

Vad betyder den här verksamheten för dig?
– Det är en väldigt meningsfull hobby som ger mycket tillbaka. Det är roligt att inspirera ungdomar till att göra något på sin fritid. Att bygga robotar är verkligen kul. Man får jobba kreativt med idéer, design, bygge och programmering.
Han tillägger att tävlingen kan vara ett led i kompetensförsörjningen när det gäller robotik.
– Tävlingen innebär ju också att skolelever från Sverige får komma till hit och lära sig mer om hur det ser ut på ett universitet.

Hur kommer robotiken att utvecklas i framtiden?
– Jag tror att det blir vanligare med robotar som har mänskliga egenskaper. Eller husdjur. Till exempel kan man redan i dag ha nytta av en robot-katt inom äldrevården, och ge ett mervärde för äldre personer som inte längre kan ta hand om ett husdjur. Robotar kommer att ta över många av våra uppgifter. På gott och ont, kanske. Men det är en utveckling som vi redan ser.

Fakta: RoboCup - Fotboll för robotar, tävling och forskning

RoboCup Junior pågår från kl 09, lördag 1 april, i A-huset på Campus Valla. Efter lunch hålls tävlingarna i "On stage", som brukar vara en publikfavorit.

RoboCup är ett internationellt initiativ vars syfte är att främja forskningen inom robotik. Det stora målet med RoboCup är att år 2050 ha ett robotfotbollslag som ska kunna vinna över de regerande mänskliga världsmästarna.
Initiativet arrangerar årligen världens största robottävling för att driva forskningen på robotik framåt. Tävlingen lockar årligen mellan 2000 och 3000 forskare, studenter och andra deltagare från hela världen.

Se mer: https://robocupjunior.se/

Relaterat innehåll