– Vår kommun har ett väldigt stort behov av kompetens inom svenska som andraspråk, men på våra totalt 22 skolor har vi bara 11 behöriga lärare i ämnet, säger Carina Källman Granström, SVA-samordnare i Norrtälje kommun.
Kommunen, som är Stockholms läns största till ytan, har under de senaste åren tagit emot en stor andel flerspråkiga elever som flytt från krig i Syrien och Ukraina. Något behövde göras för att höja kompetensen inom ämnet svenska som andraspråk (SVA). Valet föll på att anlita Linköping universitet för att skräddarsy ett utbildningspaket med tre delar för tre olika grupper – helt utifrån kommunens behov.
Som en röd tråd från huvudman till elev
I utbildningspaketet ingår en skräddarsydd utbildning för kommunens rektorer och två behörighetsgivande kurser för svensklärare. Den tredje gruppen, behöriga SVA-lärare, har fått akademisk handledning för att starta ett nätverk för erfarenhetsutbyte. Under ett och ett halvt år har kursträffarna letts av forskare från LiU, både digitalt och på plats i Norrtälje.
– Utbildningsinsatsen är verkligen som en röd tråd, från huvudmannanivå, via rektorer och lärare, hela vägen ner till eleven. Det ser vi som en förutsättning för att insatsen ska lyckas, säger Carina Källman Granström.
En av kommunens stora utmaningar är att kompetensen inom SVA varierat mellan skolorna i den geografiskt utspridda kommunen. Målet med utbildningsinsatserna har därför varit att uppnå en mer likvärdig kompetens i alla skolor, så att eleverna når kunskapskraven oavsett vilken skola de går på.
– En ökad kunskap kring SVA leder också till en mer inkluderande studiemiljö och helt andra förutsättningar för eleven både i skolan och i resten av livet. Att eleverna känner sig inkluderade och lär sig språket är ju enormt viktigt för att bekämpa utanförskap, och för att minska risken att hamna snett i livet, säger Carina Källman Granström.
Erfarenhetsutbyte mellan skolorna
En skola med lång erfarenhet av flerspråkiga elever är Hallsta skola i Norrtälje. Här har 35 procent av eleverna från förskoleklass till årskurs 9 ett annat modersmål än svenska. Susanna Wiberg, biträdande rektor på skolan, tycker att skolor med många flerspråkiga elever har en viktig roll i arbetet för ökad likvärdighet.
– I utbildningen för rektorer har vi delat med oss mycket av våra erfarenheter och arbetssätt. Kanske leder det till att skolor som inte är lika vana att ta emot SVA-elever känner att de kan höra av sig till oss för stöd, säger Susanna Wiberg.
Hon tror också att en satsning på att höja kompetensen om ämnet SVA kan leda till att statusen för ämnet höjs. Både i samhället där fler dörrar kan öppnas på arbetsmarknaden för elever som läst SVA, men också inom skolan för både elever och lärare.
Från frustration till inspiration
På Hallsta skola arbetar även Lars Andersén, svensklärare i årskurs 7-9. Han undervisar ett tiotal flerspråkiga elever i svenska.
– Jag har ingen tidigare utbildning inom SVA, vilket har gjort att jag känt mig frustrerad över att inte ha kunskaper att kunna hjälpa eleverna att nå sin bästa progression, säger Lars Andersén.
Han är en av de 13 lärare i Norrtälje kommun som deltagit i utbildningssatsningen. Valet att anmäla sig var inte självklart – han hade gått många vidareutbildningar och var trött på att studera. Men en fortbildning inom SVA var ju egentligen precis vad han behövde, så till slut tog han chansen.
– Och det ångrar jag verkligen inte! I kurserna har jag har fått inspiration och idéer till nya lektionsupplägg som gör att jag kan stötta mina flerspråkiga elever på ett helt annat sätt. Och det är så häftigt att se när de lyckas i ämnet - och liksom växer med uppgiften, säger Lars Andersén.