Bara glada miner bland talarna på utbildningsdagen: Martina Berglund, Andreas Wallo, Mattias Elg och Jason Martin. Intresset var långt över förväntan.
Många skäl att mäta
Temat för utbildningsdagen var ”Mäta för att leda”, och Helix föreståndare Mattias Elg konstaterade att ämnet uppenbarligen var högintressant.
- Det här är vår största utbildningssatsning hittills och första gången vi arrangerar en så omfattande kurs över en hel dag. Att intresset är så stort känns skitbra, det kan du citera mig på.
- Mätningar är något som blir mer och mer aktuellt. Det är också något centralt för Helix och berör flera av våra forskningsområden, säger han.
I inledningen ställde Mattias Elg själv frågan ivarför det är viktigt att mäta och följa upp en verksamhet. Mäta innebär för övrigt inte bara kvantitativa undersökningar med siffror och statistik utan lika mycket kvalitativa uppföljningar i till exempel intervjuform.
Flesta felen märks inte
Ett svar är att feedback är centralt för allt lärande och därmed utveckling av en verksamhet. Ett annat är att det i alla verksamheter pågår saker som inte är bra. Genom mätningar och uppföljningar går det att komma åt i alla fall en del av detta.
Mattias Elg.
- Det finns undersökningar som visar att 90 procent av alla misstag och problem aldrig lyfts upp till ytan. Kanske är siffran ännu högre. Det finns många fel där medarbetarna inte ens är medvetna om att det är något fel.
Förutom lärande och styrning har forskare definierat ytterligare sex skäl för att mäta en verksamhet: utvärdera, budgetera, motivera, förbättra, fira (egna framgångar) och gynna (den egna verksamheten). Att utvärdera verksamheten är det vanligaste motivet, därefter kommer behovet att styra/kontrollera.
Mattias Elg menar att det är avgörande att veta vad man ska mäta och vad resultaten sedan ska användas till. Det är också viktigt att avgöra vad som är slumpmässiga variationer, ”brus”, i undersökningen, och vad som är faktiska avvikelser. Risken finns annars att organisationen reagerar på saker som är helt normala och kan lämnas utan åtgärd.
Kan upplevas kontrollerande
85 personer deltog under utbildningsdagen.
Utformningen av mätningarna spelar också stor roll.
- Delaktigheten ökar om medarbetarna själva är med och designar undersökningen. Annars finns risken att mätningen bara upplevs som kontrollerande och att målen inte är realistiska.
Utbildningsdagen kommer att följas upp med ett kursprogram under hösten för organisationer och företag som vill fördjupa sina kunskaper. För partners till Helix är utbildningen gratis. För Helix innebär mötet med praktiker på kurserna viktig input till befintliga och kommande forskningsprojekt. Det är också ett sätt att sprida och nyttiggöra forskningsresultat.