25 januari 2022

Olov Andersson är utsedd till "Årets alumn" vid Wallenberg AI Autonomous Systems and Software Program (WASP).

Auguste Rodins Tänkaren och en kvinnlig tänkande robot
Auguste Rodins skulptur "Tänkaren" och en robot i en tankfull position Hans Andersen samt iStock/mennovandijk

Olov Andersson, tidigare WASP-doktorand vid Linköpings universitet (LiU), i dag WASP-finansierad postdoktor vid den tekniska högskolan ETH Zürich i Schweiz, har utsetts till 2021 års WASP-alumn. Det tillkännagavs nyligen vid WASP:s årliga vinterkonferens i januari.

Genom utmärkelsen "Årets alumn" uppmärksammas individer som har utmärkt sig inom programmet med att generera ett enastående vetenskapligt genomslag såväl som bidrag till programmet genom engagemang i WASP-gemenskapen.

"Olov är en förebild för nuvarande WASP-doktorander och visar förmågan att skapa unika karriärmöjligheter och minnesvärda erfarenheter bortom doktorsexamen", säger Anders Ynnerman, direktör för WASP.

Läs mer om Olov Anderssons utmärkelse på följande länk:

WASP Alumnus of the Year

Forskningsnyheter vid LiU - Olov Andersson