Följ de här stegen för att ansöka om att bli antagen som docent vid Medicinska fakulteten, Linköpings universitet.

Ordet docent härrör från latinets docere, vilket betyder undervisa, utbilda. En docent ska ha uppnått en tillräcklig dokumenterad vetenskaplig skicklighet och ämneskunskap för att vara självständig inom sitt ämne. En docent antas om det är till nytta för forskning och utbildning vid Medicinska fakulteten, Linköpings universitet (LiU). Ingen lön utgår för uppdraget.

En docent ska självständigt kunna tillägna sig vetenskapligt baserad kunskap och förmedla denna till andra. Därför ställs höga krav på både vetenskaplig och pedagogisk kompetens.

Villkor

Om du uppfyller de särskilda kraven på vetenskaplig och pedagogisk skicklighet kan du ansöka om att bli antagen som docent vid Medicinska fakulteten. Krav för antagning framgår av dokumentet Riktlinjer för att antas som docent vid Medicinska fakulteten Riktlinjer för att erhålla docentur vid Medicinska fakulteten (pdf).

Du ska också ha slutfört kurserna Handledning av forskarstuderande med den fakultetsspecifika delen och Problembaserat lärande och basgruppshandledning (PBL). Om forskarhandledningskursen genomförts vid annat lärosäte görs en motsvarandebedömning av Didacticum, som är LiU:s pedagogiska centrum. Vår fakultetsspecifika del ska, även om motsvarandebedömningen faller väl ut, ändå genomföras hos oss.

Ansökan

Du ansöker om att bli antagen som docent genom att fylla i detta ansökningsformulär och ladda upp de bilagor du vill åberopa. Var observant på att de uppgifter du lämnar i din ansökan uppfyller de kriterier som krävs för att antas som docent.

Vi behöver din ansökan senast två veckor före anställningsnämndens kommande möte. Detta för att hinna gå igenom den, eventuellt be om kompletteringar och ta med ansökan i utskicket av handlingar till nämndens ledamöter inför mötet.

Kompletteringar skickas till an@medfak.liu.se med angivande av diarienummer. Uppgifter om anställningsnämndens möten finns tillgängliga nedan. För övriga frågor kontaktas nämndens samordnare – se kontaktuppgifter till höger på sidan.

Ämnesområde

I ansökningsformuläret anges ämnesområde för docenturen. Ämnesområdet är normalt ett av de forskarutbildningsämnen som finns vid Medicinska fakulteten. Om du är osäker finner du ämnesindelningen här alternativt diskutera frågan med ämnesföreträdare eller verksamhetschef innan du ansöker.

Bilagor

Vad som ska ingå i ansökan framgår av ansökningsformuläret. Tänk särskilt på att bifoga:

  • Aktuellt CV med betydelse för docenturen inklusive senaste anställningsbeviset
  • Bevis om doktorsexamen
  • Disputationsprotokoll; kan beställas från LiU:s registrator. Ange huvudhandledare och samtliga biträdande handledare om detta inte framgår av protokollet
  • Vid ansökan om docentur i klinisk specialitet – bifoga intyg från Socialstyrelsen som visar specialiseringen
  • Beskrivning av vetenskaplig självständighet efter disputationen, egen forskningsprofil och planerad forskningsverksamhet. Självständighet kan dokumenteras exempelvis genom egna forskningsanslag, granskningsuppdrag för seriösa internationella tidskrifter, postdoc-vistelse i annan forskningsmiljö
  • Publikationslista: En betydande del av den vetenskapliga produktionen ska ha tillkommit efter avhandlingsarbetet; den ska vara sammanhängande, inte splittrad på alltför många områden och uppvisa tillräcklig vetenskapligt djup och bredd – i ansökningsformuläret framgår hur listan ska skrivas
  • Avsiktsförklaring – en tydlig redogörelse/beskrivning för framtida projekt och forskningsaktivitet samt undervisning med anknytning till Medicinska fakulteten vid LiU
  • Intyg från genomförda pedagogiska kurser
  • Titel på den pedagogiska reflektionen/analysen samt en kort beskrivning av det planerade innehållet samt vilka resurspersoner som kontaktats. Om det pedagogiska arbetet godkänts tidigare ska intyg från ansvarig resursperson samt reflektionen bifogas
  • Redogörelse för pedagogiska meriter i tabellform samt personlig sammanfattning/reflektion kring resultat av kursutvärderingar och reflektion kring insatser i undervisningsmoment

Sakkunniggranskning

När ansökan inkommit tar Anställningsnämnden ställning till den vid ett sammanträde. Om nämnden beslutar att låta ärendet gå vidare för sakkunniggranskning utses två interna sakkunniga: en ledamot från nämnden samt en sakkunnig från verksamheten inom lämpligt ämnesområde.

Ämnesföreträdaren lämnar förslag på extern sakkunnig till anställningsnämnden efter sammanträdet. Sakkunnig, som hämtas utanför Linköpings universitet ska i normalfallet inneha en anställning som professor eller inneha docentur/vara senior forskare vid annat lärosäte.

Externt sakkunnig ska i första hand bedöma den vetenskapliga meriteringen.

Sakkunniga erhåller dina ansökningshandlingar samt riktlinjer för att antas som docent vid Medicinska fakulteten. Den externa bedömningen bör inkomma inom ca sex veckor och den skickas till de interna sakkunniga för ett gemensamt, sammanfattande utlåtande inom ca tre veckor.

Beslut om antagning som docent vid Medicinska fakulteten

När ovanstående bedömningar inkommit till nämnden samt godkänd pedagogisk reflektion, sker en slutlig handläggning i ärendet vid nästkommande sammanträde. Du får en inbjudan till mötet där du ska presentera din pedagogiska analys och tillämpning av den i undervisningsverksamhet samt kort presentera framtida forskningsverksamhet vid Medicinska fakulteten.

Beslut om antagning fattas av Anställningsnämnden och vid ett positivt beslut erhåller du ett docentbevis samt protokollsutdrag och sakkunnigutlåtanden efter mötet. Varje år i december hålls också en ceremoni där Anställningsnämndens ordförande överräcker docentdiplom till dig och alla andra nya docenter.

Sammanträdestider

Hösten 2024

  • Onsdag 6 november
  • Onsdag 11 december

Våren 2025

  • Onsdag 5 februari
  • Onsdag 5 mars
  • Onsdag 9 april
  • Onsdag 7 maj
  • Onsdag 11 juni

Pedagogisk reflektion/analys

Den pedagogiska reflektionen/analysen har syftet att utveckla undervisningen inom docenturämnet (eller närliggande) på någon av fakultetens utbildningsnivåer (grund-, avancerad eller forskarnivå) eller specialistutbildningsnivå (t ex SK-kurser). Den kan till exempel behandla utveckling av studentaktiva undervisningsformer, katedrala undervisningsmoment, klinisk praktik/handledning, laborationer, eller utveckling av examinationsformer eller utvärderingar.

Den pedagogiska reflektionen/analysen bör omfatta ca 1000-1500 ord, plus referenser och ska vara förankrade i aktuell vetenskap. Examinationsuppgift från
högskolepedagogisk kurs räknas inte.

  • Reflektionen/analysen ska koppas till en frågeställning som rör lärande och utbildning, inom den sökandes ämnesområde eller med annan inriktning med
    relevans för medicinska fakulteten.
  • Bakgrunden till frågeställningen ska beskrivas och analyseras.
  • Bearbetningen av frågeställningen kan grundas på t.ex. empiriska data, egna undervisningserfarenheter, analys av kursplaner eller andra styrdokument,
    systematisk litteraturgenomgång, pedagogiskt utvecklingsarbete.
  • Resultaten diskuteras utifrån vetenskaplig pedagogisk litteratur.
  • Implikationer för utbildning inom ämnesområdet.
  • Kriterier för godkänd rapport
    • Författaren definierar relevant frågeställning, förklarar bakgrund till arbetet och sätter in frågeställningar i ett adekvat sammanhang
    • Författaren uppvisar kunskap och förståelse inom valt område, både ämnesmässigt och pedagogiskt
    • Genomförande och analys är tydligt beskrivet
    • Författaren sammanfattar resultaten väl, samt diskuterar och
      värderar pedagogiska implikationer av arbetet

Arbetsgången:

Preliminär titel samt en mycket kort beskrivning av den planerade reflektionen/analysen samt namnen på de resurspersoner som kontaktats bifogas ansökan.

Det går bra att arbeta med reflektionen/analysen parallellt som sakkunniggranskning pågår.

Ansökan om antagning som docent tas upp för beslut först efter att reflektionen/analysen är godkänd.

Resurstillfällen inför pedagogisk reflektion

Följande tillfällen fins för att träffa resurspersonerna. Det räcker att vara med vid ett tillfälle och träffarna ges kl 15-16 vid varje tillfälle.

Hösten 2024:

  • 28 augusti
  • 25 september
  • 23 oktober
  • 27 november
  • 18 december

Våren 2025:

  • 15 januari
  • 12 februari
  • 19 mars
  • 9 april
  • 14 maj
  • 11 juni

Anmälan sker till Ewa Westny, ewa.westny@liu.se, senast två veckor innan. Ange vilken tid du vill närvara. Mötet sker digitalt via Zoom.

Pedagogiska reflektioner

Den pedagogiska reflektionen har syftet att utveckla undervisningen inom docenturämnet på någon av fakultetens utbildningsnivåer eller specialistutbildningsnivå.


Pedagogiska reflektioner

Publiceringslandskapet

Ämnesföreträdare