Den globala coronapandemin, orsakat av viruset SARS-CoV-2, som spreds med full kraft över världen med start tidigt under år 2020 är en tragedi som har påverkat många människors hälsa i form av sjukdom och ytterst dödsfall. I all denna tragedi har vi som samhälle och individer också visat hänsyn och kreativitet i hur vi ska leva vår vardag under förändrade förutsättningar, hur vi ska umgås, arbeta och organisera arbetsplatser. En del yrkesgrupper har trots allt behövt jobba på plats under hela pandemin, men många arbeten har visat sig kunna ske på distans. Sannolikt fler än de flesta av oss kunde föreställa oss före mars 2020. Men möjligt är en sak, och önskvärt väl ibland en annan?
Att arbeta hemifrån är ingen nyhet i sig även om orsakerna, formerna och omfattningen förändrats. Tankarna om att arbeta hemifrån har bland annat sin utgångspunkt i oljekrisens USA på 70-talet som ett möjligt alternativ till arbetspendling. Och på 80-talet i Sverige tänkte man att distansarbete kunde vara ett sätt för glesbygden att attrahera invånare. I slutet av 90-talet fick hemarbete ytterligare ett uppsving, men totalt arbetade ändå ett fåtal hemifrån. En intressant jämförelse med idag är att bara hälften av de 9 procent som arbetade hemifrån i Sverige hade tillgång till dator, och det var ännu färre som faktiskt var uppkopplade.
De som tidigare arbetat mycket på distans är personer inom bland annat kultursektorn, som frilansjournalister, författare och vissa egenföretagare i konsultbranschen och det har, fram tills nu, varit ganska ovanligt sett till hela den svenska befolkningen. Under den här perioden med pandemin har dessutom interaktionen via digitala verktyg gått från att vara ett andra- eller tredjehandsalternativ till fysiska möten, till att ha blivit ett första och ibland enda alternativ, liksom att arbeta hemifrån.
När vi arbetar hemifrån innebär det att hemmet sätts i ett professionellt sammanhang och även många anser att hemmet kan ordnas rätt så bra för arbete, men det finns utmaningar. Till exempel att riskera att bli störd av familjen och att själva arbetet inkräktar på vår bostadsyta, och arbetsplatsen man arrangerar kan behöva plockas fram och plockas bort. Den där uteblivna cykelturen till arbetet i kombination med att arbetet kanske sker vid köksbordet eller på annan plats som är förknippad med fritid är inte oproblematiskt. Transporterna och ledtiderna mellan arbete och privatliv blir korta, på gott och på ont. Vi sparar tid och kanske minskar stressen och klimatavtrycken, men den uteblivna förflyttningen kan också få negativa effekter på såväl vår fysiska som psykiska hälsa. Här finns det påtagliga spillovereffekter där känslor korsar gränsen mellan arbete och fritid och forskare i arbetsvetenskap rekommenderar därför ofta att de facto planera in tid för återhämtning liksom en fysisk separering av arbete och fritid.
Kanske är det också därför flera som arbetar hemifrån har återskapat promenaden eller cykelturen som en del i en hittepå-arbetspendling även vid arbete hemifrån? Och samtidigt som det går att lösa arbete hemifrån och många trivs med att arbeta hemifrån, så är det många som saknar arbetsplatsen. Och visst blir det också mera utmanande, eller i alla fall annorlunda, att hålla samman en organisation på distans, både socialt och organisationskulturellt. Det sociala kitt som håller samman arbetsplatser både avseende samordning och småprat vid kaffemaskiner har flyttat från gemensamma fikarum och spontana samtal till digitala fikastunder, vi kan kalla dem digifika, zoom- fika eller liknande.
Vad är det vi upplever egentligen? Är det en digitalisering i rasande fart? Ja, den situation som är närvarande i skrivande stund håller fortfarande på att utvecklas och innehåller en påtaglig ovisshet.
En fråga som ställs är också vad det ”nya normala” blir när pandemin väl klingar av. Hur ser vårt framtida arbete ut? Hur fördelar vi vår tid mellan att arbeta på distans eller på plats? Och hur drar vi gränser mellan arbete och fritid?
Det här har man frågat sig i tidigare forskning redan innan den här pandemins utbrott. Faktiskt så tidigt som 1998, och så nära inpå som precis innan utbrottet. I Vägar till ett hållbart digitalt arbetsliv som publicerades tidigt 2020, undersöker Kristina Palm och kollegor olika strategier som vi använder oss av för att separera arbete och fritid - eller för att inte separera det. Det finns:
- Platsseparerare
- Totalseparerare
- Tidsseparerare
- Arbetsintegrerare
- Privatlivsintegrerare
- Totalintegrerare
- Och de som växlar hela tiden
Vi kan tala om mikrostrategier för gränshantering, och då kan man ha ett individfokus när man undersöker dem. Och det här är en skillnad från när man har makrostrategier för gränshantering, sådana hamnar på organisations- respektive samhällsnivå. Ett exempel på makro, till exempel organisationsnivå, kan vara hur man kommer överens kring tillgänglighet via epost mellan medarbetare och ledare. På samhällsnivå kan det handla om reglering av arbetstider och möjligen förändrade regler och lagar om exempelvis psykosocial arbetsmiljö med mera. Men för att återgå till individen - vad händer när vi flyttar de här mikrostrategierna för gränshantering till en situation som domineras av arbete hemifrån i ljuset av en pandemi?
Ja, möjligheten att platsseparera arbete och fritid upphör i stort sett helt, åtminstone sett till att hemmet är en enhet. Men man ger ändå rådet att försöka platsseparera inom hemmet. Personer som är totalseparerare får en svårare uppgift under pandemin, i och med just att platsen är densamma för arbete och fritid. Det blir svårt att dra tydliga gränser mellan arbete och privatliv både vad det gäller tid och rum. Strategierna som handlar om att integrera arbete och privatliv borde däremot gynnas av att arbeta hemifrån. Här kan personen mer eller mindre sömlöst röra sig över gränserna och det här kan förklara varför till exempel vissa arbetstagare känner sig mera bekväma med att arbeta hemma under pandemin. Med växlare menas att man har en ombytlig strategi. En växlingsstrategi är mer svårbedömd, men det torde enligt de här resonemangen, vara en möjlighet att fortsätta växla, fast mellan färre typer av strategier. Det blir lättare att integrera och kanske svårare att separera, och ibland inte heller möjligt att totalseparera.
Vi kan bevisligen inte ta gränserna för givna, men de här utmanas och omprövas återkommande och tenderar också i vanliga fall att luckras upp över tid. Inte bara via teknisk utveckling, utan också kulturellt och mentalt, och ibland även påverkat av avtal och lagar. Den situation vi befinner oss i, här och nu, kan vara en illustration av när olika gränser utmanas och förflyttas. Och för att sammanfatta vad som händer med dem så kan vi säga att:
- Platsseparerande, det kan göras i begränsad utsträckning eller ibland bli en omöjlighet vid arbete hemifrån.
- Tidsseparering blir mera utmanande vid hemarbete.
- Arbetsintegrerande underlättas å andra sidan av arbete hemifrån.
- Privatlivsintegrerande underlättas också av arbete hemifrån.
- Totalintegrerande underlättas också av arbete hemifrån.
- En växlande strategi är fortfarande möjligt, men valmöjligheter och möjliga kombinationer minskar vid arbete hemifrån.
Det blir viktigt att vi studerar styrkan eller svagheterna i gränserna för att också kunna hantera dem. Exempelvis kan en arbetstagare behöva vara tillgänglig och nåbar för arbete i stort sett när som helst i tid och i rum. Det här skulle vara ett exempel på en svag gräns mellan arbete och fritid. Det exemplet skulle kunna motsvara arbetsintegreraren, där arbetslivet tillåts komma in i fritiden men också privatlivet. I det här fallet behöver det därmed inte, även om det är möjligt, finnas en riktning åt andra hållet, alltså att privatlivet tillåts komma in i arbetslivet på samma sätt. Det skulle i så fall motsvara privatlivsintegreraren eller totalintegreraren. Oavsett riktning och genomtränglighet så är det viktigt att utveckla mer kunskap om hur vi tillåter och förväntas att låta arbete och privatliv integreras eller separeras.
Därför det var ju det här också med makrostrategier, för vi behöver såklart diskutera gränserna både på individuell nivå och institutionell nivå, alltså mikro och makro, eftersom strategierna för hur vi drar gränser inte alltid är upp till oss själva utan påverkas av organisationen som i sin tur påverkas av samhället, omgivande händelser, styrande normer, kultur, regler och lagar. Makronivån för gränshantering handlar också på så sätt om hur man på samhällsnivå och organisationsnivå skapar ramar och förutsättningar. Vad gäller gränshanteringsstrategier på makronivå så blir de här en del av såväl ett ledarskap som ett medarbetarskap i organisationer. För en arbetsgivare till exempel blir det en viktigt del i sitt långtgående arbetsmiljöansvar att se till att det finns förutsättningarna för att utöva ett gott arbete. Emellertid har det visat sig vara en utmaning vid långtgående arbete hemifrån, sett till arbetsbelastning och volym, oro, ensamarbete och just gränsdragning mellan arbete och fritid.