13 november 2024

Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King har studerat könsskillnader i hur barn tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolans teknikundervisning. Simon Eriksson har utvecklat en undervisningssekvens om naturligt urval för att främja lärande om evolution i årskurs 9. De tilldelas NATDID:s pris för årets examensarbete vid lärarutbildningar år 2024.

Sophia Jarlgård, Julia Lindgren-King och Simon Eriksson, vinnare av Årets examensarbete 2024.
Vinnarna av Årets examensarbete 2024: Sophia Jarlgård, Julia Lindgren-King, Karlstads universitet och Simon Eriksson, Stockholms universitet. Foto: Sophia Jarlgård/Julia Lindgren-King/Mina Carlsson.

Sophia Jarlgård, Julia Lindgren-King och Simon Eriksson mottog priset på FND-konferensen 2024: Lärande i det digitala samhället som hölls i Halmstad den 12-14 november. Där presenterade de sina arbeten för runt 70 deltagare.

Aktiva pedagoger nyckeln till barns tekniska förståelse

Under sina VFU-perioder observerade lärarstudenterna Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King att flickor och pojkar ofta närmade sig teknikaktiviteter på olika sätt under fri lek. Dessa insikter väckte deras intresse för att undersöka könsrelaterade skillnader i hur fem- till sexåringar tar sig an en planerad bygg- och konstruktionsuppgift.

De hoppades att examensarbetet skulle ge insikter som hjälper förskollärare att anpassa undervisningen så att den utmanar barnen till ny förståelse och bryter invanda mönster, samt bidra till ett mer jämställt förhållningssätt inom teknikområdet, där både flickor och pojkar ges möjlighet att utveckla nya strategier och insikter.

Resultaten visade få könsrelaterade skillnader i hur barnen närmade sig den tekniska uppgiften. Istället berodde skillnaderna mer på individuella egenskaper och den specifika kontexten. Studien visar även att barn ofta behöver stöd från vuxna för att kunna förstå tekniska aspekter, vilket understryker vikten av aktiva pedagoger som kan synliggöra och utmana tekniska begrepp genom lek

På frågan om hur det känns att ta emot priset för sitt examensarbete svarar Julia och Sophia: ”Redan att bli nominerad till priset kändes som en stor ära, och en bekräftelse på att vi gjort ett bra arbete inom ett område som är viktigt att skapa mer kunskaper kring. Att vi sen vann känns nästan lite overkligt, men såklart vansinnigt roligt!”

Julia och Sophia betonar också vad de tar med sig från examensarbetet till läraryrket: ”Det vi framför allt tar med oss är vikten av vår egen roll som pedagoger, att vi utmanar oss själva att upptäcka och utforska tekniken tillsammans med barnen utifrån ett helhetsperspektiv, där vi inte får glömma bort hur viktig reflektionen och användandet av en bred begreppsapparat är."

Handledaren Jesper Haglund, universitetslektor i fysikens didaktik vid Karlstads universitet, framhåller vikten av projektet: ”Vi uppmuntrar lärarstudenter med inriktning på NO och teknik att genomföra interventionsstudier, där de designar, genomför och analyserar undervisningssekvenser. Sophia och Julias uppsats är ett lyckat exempel på en sådan studie på förskollärarprogrammet.”

Lektionsserie om evolutionsteorin i högstadiet

Simon Eriksson från Stockholms universitet har undersökt hur undervisning kan utformas för att främja elevers lärande om evolution genom naturligt urval. Han skapade en serie på fem lektioner för en klass i årskurs 9, baserad på centrala begrepp i naturligt urval som analyserades med den didaktiska modellen ”organiserande syften”. Målet var att ge kontinuitet mellan lektionerna genom att eleverna kunde ta upp erfarenheter från tidigare lektioner.

Resultaten visade att eleverna gradvis tog till sig dessa begrepp och systematiserade sina kunskaper om naturligt urval. Denna kontinuitet, som uppstod i och mellan lektionerna, bidrog till en djupare förståelse hos eleverna för evolutionsteorin.

På frågan om hur det känns att ta emot priset för sitt examensarbete svarar Simon:
”Självklart är det kul att få ta emot pris, att arbetet inte enbart ledde till en examen utan också var ett välskrivet arbete. Framför allt, däremot, känns det fantastiskt kul att få ett erkännande om att arbetet har relevans även för andra lärare och kan bidra till att utveckla lärarpraktiken.”

På frågan vad han tar med sig från examensarbetet in i sin roll som lärare svarar Simon:
”Arbetet blev viktigare för att utveckla min lärarpraktik än jag hade kunnat tro. Organiserande syften har blivit ett verktyg i planeringen av min undervisning. Jag har också blivit mer eftertänksam kring min kommunikation i klassrummet, för att vägleda eleverna mot lektionernas övergripande syfte.”

Jesus Piqueras Blasco, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik, handledde Simons examensarbete. Han kommenterar:

- ”Simons examensarbete är en originell uppsats av hög kvalitet som dessutom kan inspirera andra examensarbeten genom sina detaljerade studier av lärandeprocesser i klassrummet där didaktiska modeller används för att utveckla undervisning i naturvetenskap. Studien ger också konkreta förslag på hur man kan undervisa i ett svårt ämne som evolution i grundskolan.”

Läs examensarbetena

”’Jag tänker göra en riktig bro’ Hur flickor och pojkar tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolan”, Julia Lindgren-King och Sophia Jarlgård, Karlstads universitet

”Från variation till evolution - Att planera för elevers lärandeprogressioner i en undervisningssekvens om naturligt urval i årskurs 9”, Simon Eriksson, Stockholms universitet

Om priset

NATDID bjuder varje år in svenska lärosäten till att nominera varsitt examensarbete som skrivs på lärarprogram med inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Priset delas ut till två examensarbeten med hög vetenskaplig kvalitet och tydliga bidrag till läraryrket. Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten vid en konferens som samlar lärare och forskare. Studenterna ges också möjlighet att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik.

Motiveringar för Årets examensarbete 2024

"Jag tänker göra en riktig bro!"

I arbetet undersöker Sophia och Julia hur flickor och pojkar tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolan. Studien är väl grundad i forskning om tekniken i förskolan och lyckas utifrån en tydlig teoretisk ansats ta den vidare. Uppsatsen är mycket välskriven och studiens resultat och analys är full av liv. Författarna lyckas på så vis förmedla en mycket trovärdig berättelse om hur genus blir till i praktiken - en berättelse som alla bör läsa.

Från variation till evolution

I arbetet utforskas på ett tydligt sätt hur en didaktisk modell kan användas för att adressera kända svårigheter för elevers förståelse av naturligt urval. Arbetet är väl förankrat i tidigare forskning och författaren använder denna på ett konkret sätt som grund för sin egen undervisningsutveckling. Arbetet får på så sätt ett analytiskt djup, samtidigt som det är högst relevant för lärare. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i en välformulerad förening!

Tidigare års vinnare

Mer om NATDID

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.