Sophia Jarlgård, Julia Lindgren-King och Simon Eriksson mottog priset på FND-konferensen 2024: Lärande i det digitala samhället som hölls i Halmstad den 12-14 november. Där presenterade de sina arbeten för runt 70 deltagare.
Aktiva pedagoger nyckeln till barns tekniska förståelse
Under sina VFU-perioder observerade lärarstudenterna Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King att flickor och pojkar ofta närmade sig teknikaktiviteter på olika sätt under fri lek. Dessa insikter väckte deras intresse för att undersöka könsrelaterade skillnader i hur fem- till sexåringar tar sig an en planerad bygg- och konstruktionsuppgift.
De hoppades att examensarbetet skulle ge insikter som hjälper förskollärare att anpassa undervisningen så att den utmanar barnen till ny förståelse och bryter invanda mönster, samt bidra till ett mer jämställt förhållningssätt inom teknikområdet, där både flickor och pojkar ges möjlighet att utveckla nya strategier och insikter.
Resultaten visade få könsrelaterade skillnader i hur barnen närmade sig den tekniska uppgiften. Istället berodde skillnaderna mer på individuella egenskaper och den specifika kontexten. Studien visar även att barn ofta behöver stöd från vuxna för att kunna förstå tekniska aspekter, vilket understryker vikten av aktiva pedagoger som kan synliggöra och utmana tekniska begrepp genom lek
På frågan om hur det känns att ta emot priset för sitt examensarbete svarar Julia och Sophia: ”Redan att bli nominerad till priset kändes som en stor ära, och en bekräftelse på att vi gjort ett bra arbete inom ett område som är viktigt att skapa mer kunskaper kring. Att vi sen vann känns nästan lite overkligt, men såklart vansinnigt roligt!”
Julia och Sophia betonar också vad de tar med sig från examensarbetet till läraryrket: ”Det vi framför allt tar med oss är vikten av vår egen roll som pedagoger, att vi utmanar oss själva att upptäcka och utforska tekniken tillsammans med barnen utifrån ett helhetsperspektiv, där vi inte får glömma bort hur viktig reflektionen och användandet av en bred begreppsapparat är."
Handledaren Jesper Haglund, universitetslektor i fysikens didaktik vid Karlstads universitet, framhåller vikten av projektet: ”Vi uppmuntrar lärarstudenter med inriktning på NO och teknik att genomföra interventionsstudier, där de designar, genomför och analyserar undervisningssekvenser. Sophia och Julias uppsats är ett lyckat exempel på en sådan studie på förskollärarprogrammet.”
Lektionsserie om evolutionsteorin i högstadiet
Simon Eriksson från Stockholms universitet har undersökt hur undervisning kan utformas för att främja elevers lärande om evolution genom naturligt urval. Han skapade en serie på fem lektioner för en klass i årskurs 9, baserad på centrala begrepp i naturligt urval som analyserades med den didaktiska modellen ”organiserande syften”. Målet var att ge kontinuitet mellan lektionerna genom att eleverna kunde ta upp erfarenheter från tidigare lektioner.
Resultaten visade att eleverna gradvis tog till sig dessa begrepp och systematiserade sina kunskaper om naturligt urval. Denna kontinuitet, som uppstod i och mellan lektionerna, bidrog till en djupare förståelse hos eleverna för evolutionsteorin.
På frågan om hur det känns att ta emot priset för sitt examensarbete svarar Simon:
”Självklart är det kul att få ta emot pris, att arbetet inte enbart ledde till en examen utan också var ett välskrivet arbete. Framför allt, däremot, känns det fantastiskt kul att få ett erkännande om att arbetet har relevans även för andra lärare och kan bidra till att utveckla lärarpraktiken.”
På frågan vad han tar med sig från examensarbetet in i sin roll som lärare svarar Simon:
”Arbetet blev viktigare för att utveckla min lärarpraktik än jag hade kunnat tro. Organiserande syften har blivit ett verktyg i planeringen av min undervisning. Jag har också blivit mer eftertänksam kring min kommunikation i klassrummet, för att vägleda eleverna mot lektionernas övergripande syfte.”
Jesus Piqueras Blasco, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik, handledde Simons examensarbete. Han kommenterar:
- ”Simons examensarbete är en originell uppsats av hög kvalitet som dessutom kan inspirera andra examensarbeten genom sina detaljerade studier av lärandeprocesser i klassrummet där didaktiska modeller används för att utveckla undervisning i naturvetenskap. Studien ger också konkreta förslag på hur man kan undervisa i ett svårt ämne som evolution i grundskolan.”
Läs examensarbetena
”’Jag tänker göra en riktig bro’ Hur flickor och pojkar tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolan”, Julia Lindgren-King och Sophia Jarlgård, Karlstads universitet
”Från variation till evolution - Att planera för elevers lärandeprogressioner i en undervisningssekvens om naturligt urval i årskurs 9”, Simon Eriksson, Stockholms universitet
Om priset
NATDID bjuder varje år in svenska lärosäten till att nominera varsitt examensarbete som skrivs på lärarprogram med inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Priset delas ut till två examensarbeten med hög vetenskaplig kvalitet och tydliga bidrag till läraryrket. Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten vid en konferens som samlar lärare och forskare. Studenterna ges också möjlighet att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik.