Mats Lundström är docent i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet. Där arbetar han bland annat med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Med en bakgrund som högstadielärare i kemi, biologi och geografi tog han i början på 2000-talet steget till att arbeta med lärarutbildning på universitetet.
Det som först lockade mig hit var känslan av att kunna påverka fler genom att utbilda lärarstudenter. Nuförtiden är det känslan av frihet och möjligheten att påverka genom att till exempel planera kursplaner och friheten i att forska. Jag tror att det är friheten som gjort att jag stannat inom akademin, säger Mats Lundström.
Engagemang för området sexualitet, samtycke och relationer
Under de senaste åren har Mats Lundströms forskning fokuserat på området sexualitet, samtycke och relationer (SSR) i skolan. Tillsammans med två forskarkollegor har han ett samarbete med en gymnasieskola i Malmö kommun. Där studerar forskarna hur skolan inför det nya kunskapsområdet i undervisningen. Forskningsprojektet är ett så kallat ULF-projekt (Utbildning, Lärande, Forskning) finansierat av Malmö universitet.
- Vi har bland annat undersökt hur lärare ser på området, vad de tycker är viktigt när de undervisar, material de använder och undervisningsupplägg. Vi har även undersökt vad elever tycker är viktiga delar inom området, säger Mats Lundström.
Han beskriver ett engagemang på flera nivåer.
- Skolan har verkligen arbetat med området med ett starkt stöd bland skolledningen. Det finns en förstelärare som jobbar riktat med frågorna, som leder en jämställdhetsarbetsgrupp med lärare, skolsköterska, bibliotekarie och skolledning. Dessa strukturer tror jag är viktiga för ett lyckat arbete. Och samtidigt, som alltid i skolan, är kunskaperna och engagemanget varierande inom lärargruppen, säger Mats Lundström.
På frågan vad elever tycker är viktigt att ta upp inom SSR beskriver Mats att han med forskarkollegor just nu analyserar elevernas svar. Preliminärt kan de dock se att en del sticker ut.
- Det temat som eleverna tycker är absolut viktigast är det som rör lagstiftning kring de här frågorna. Det är viktigt för eleverna att man gör rätt. Både pojkar och flickor rankar det som det viktigaste området, säger Mats Lundström.
Utmaningar i lärares och skolsköterskor samarbete kring sexualundervisningen
Ett annat forskningsprojekt om sex- och samlevnadsundervisning som Mats Lundström arbetat med tidigare handlar om gemensamt arbete i undervisningen mellan mellanstadielärare och skolsköterskor. Tillsammans med en forskarkollega intervjuade Mats åtta lärare och sju skolsköterskor från olika skolor och kommuner. Det beskrev hur de såg på samarbetet mellan professionerna i sexualundervisning för elever 11-12 år.
- Lärarna tyckte att det var ett viktigt område och att det var bra att kunna ta hjälp av skolsköterskan om det behövdes. Men de beskrev också att det ibland var svårt eftersom skolsköterskan inte var så synlig på skolan på grund av arbete på flera skolor. Men lärarna menade att när man väl samarbetade fungerade det bra, säger Mats Lundström.
Han beskriver att skolsköterskor delvis gav en annan bild.
- Skolsköterskor uppfattade att de inte riktigt hade tillgång till klassrummet och att de enbart bjöds in när det var något som var jobbigt för lärare att gå igenom. Annars var det inte så lätt vara med och de önskade att få vara mer delaktiga. Samtidigt förstod de svårigheten med flera arbetsplatser, säger Mats Lundström.
Mats beskriver dock det stora engagemanget från båda yrkesgrupperna som positivt och att det handlade om att hitta rätt former för samarbete.
- Ibland ges bilden av att detta område är pinsamt och jobbigt för lärare att undervisa om, men så är det inte. De flesta lärare tycker att detta är mycket intressant. Det är kanske det som förklarar resultaten, att båda yrkesgrupperna tycker att detta är jätteviktigt att undervisa om. Därmed vill båda grupperna engagera sig och då kanske man inte hittar samarbetsformer. Det är ju positivt i grunden att man vill arbeta med detta och att båda grupper har kompetens, säger Mats Lundström.
Forskningsprojektet om samarbetet mellan lärare och skolsköterskor är sedan några år avslutat. Läs mer i forskningsstudien nedan. Läs även mer nedan om det pågående forskningsprojektet kring införandet av SSR på gymnasieskolan i Malmö.
Läs mer om forskningen
Läs forskningsstudien ”Teachers’ and nurses’ perspective regarding sex education in primary school and influencing factors”, Ann-Cathrine Bramhagen, Mats Lundström (2022). Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2022.2116484
Läs mer om forskningsprojektet ”Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie”
Läs mer på Mats Lundströms medarbetarsida på Malmö universitet