Anders Jönsson är professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Efter flera år som lärare inom vuxenutbildningen väcktes intresset för frågor om bedömning och betygssättning i naturvetenskapliga ämnen. När han stötte på en annons för forskarskolan FontD tog han chansen.
– Jag hade aldrig hört talas om att man kunde forska som lärare. Det var väldigt nytt på den tiden. Men jag sökte och kom in, berättar Anders.
Som doktorand vid dåvarande Malmö högskola fick han fördjupa sig i bedömning inom professionsutbildningar, men grundintresset för naturvetenskaplig undervisning fanns kvar. I dag forskar Anders om hur olika former av bedömning påverkar undervisning och elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen.
Nordiskt samarbete kring betygsfri undervisning
Anders Jönsson deltar i forskningsnätverket ”Betygsfri undervisning”, ett nordiskt samarbete mellan forskare i Sverige, Norge och Danmark. Projektet är knutet till ”Going gradeless”, ett forskningsprojekt vid NTNU i Trondheim, där man undersöker både elevers och lärares erfarenheter av att minska eller ta bort betyg.
I Norge har man följt flera skolor som provat att på olika sätt minska användning av betyg i undervisningen. Syftet är att ge elever möjlighet att fokusera på sitt lärande utan ständig stress över betyg. Samtidigt undersöks vilka nya utmaningar som kan uppstå för både elever och lärare.
– I forskningen är mycket kartlagt kring de negativa effekterna för elever att få betyg. Högpresterande elever kanske inte påverkas så starkt, medan lågpresterande elever påverkas väldigt negativt av att ständigt hamna längst ner på en skala, berättar Anders.
Målet är att ge elever en chans att misslyckas och lära sig utan att allt hela tiden står på spel.
– Många elever spelar säkert och undviker att fråga saker, eller till och med att komma till skolan när det är prov av rädsla för att prestera sämre och riskera att sänka sina betyg, fortsätter Anders.
Fokus på lärarens roll
Det svenska delprojektet riktar blicken mot lärarrollen.
– Vi vet en hel del om vad som händer med eleverna. Nu vill vi förstå mer om hur lärare hanterar det här i praktiken och hitta andra sätt att ge riktning, återkoppling och stöd, säger Anders.
Tanken är att följa både elever och lärare under processens gång, studera vilka utmaningar som uppstår och hur de kan hanteras i undervisningen. Anders hoppas nu att svenska skolor vill vara med och testa nya arbetssätt.
– Vi hoppas kunna hitta skolor i Sverige som är villiga att prova detta. Det är en utmaning eftersom undervisningen är så starkt knuten till betyg och betygssättning.
Enligt Anders handlar det inte om att ta bort betyg helt, utan om att hitta en bättre balans där bedömningen i högre grad stödjer lärandet.
– Ska man sätta betyg på varje uppgift, eller bara ibland? Behöver man kanske göra olika för olika elever? Det handlar om att veta var problemen finns och utifrån det hitta vägar att hantera dem, säger han.
Elevernas perspektiv i centrum
En röd tråd i Anders forskning är vikten av att synliggöra elevens perspektiv i diskussioner om skola och bedömning.
– Det är lätt att hamna i en konflikt mellan lärarperspektivet och elevperspektivet. Som lärare pratar man ofta om ämnet, kunskaperna och undervisningen. Men för eleverna handlar det om framtid, självkänsla och mening.
Han beskriver en skola där betyg sätts på allt – varje läxförhör, varje uppgift. Det skapar en ständig stress.
– Vi måste ha ett mer tillåtande system. Ett system där man får utrymme att misslyckas och ändå vågar fortsätta lära.
För Anders handlar det inte om att vara för eller emot betyg, utan om att hitta vägar som stärker elevers lärande.
– Det viktiga är att förstå för vem det fungerar och under vilka omständigheter. Det finns sällan en lösning som passar alla, och absolut inte när det gäller betyg, avslutar Anders.
Läs mer om forskningen
Böcker
Anders Jönsson. 2024. Betygsättningens didaktik. Gleerups Utbildning AB.
Forskning om betygsfri undervisning
Anders Jönsson. 2022. Perceptions of Assessment: An Interview Study of Participants’ Perceptions of Being Assessed in Swedish Adult Education Colleges. Frontiers in Education, Volume 7.
Forskning om betygsfri undervisning i Norge och Danmark
Lise Vikan Sandvik, Andrea Seljeseth, Dan-Anders Normann och Henning Fjørtoft. 2024. Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole. Rapport från NTNU.
Effekten af forsøg med karakterfritagelse i 1. g. Rapport från 2024 på uppdrag av EVA (Danmarks Evalueringsinstitut).
Läs mer på Anders Jönssons medarbetarsida på Högskolan Kristianstad.