Forum för ämnesdidaktik är en mötesplats för ämnesdidaktiska forskare vid Linköpings universitet.

Forum för ämnesdidaktik inom utbildningsvetenskap är ett forum för utbyte och samarbete mellan olika ämnesdidaktiska forskningsmiljöer inom området Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.

Verksamheten leds av en föreståndare och en styrgrupp med representanter för olika ämnesdidaktiska forskningsmiljöer. Verksamheten består bland annat av att anordna ämnesdidaktiska seminarier och utgivandet av skriftserien Skrifter från Forum för ämnesdidaktik. Till uppgifterna hör också att ansvara för den ämnesdidaktiska forskarskolan vid LiU.

Seminarier

Forum för ämnesdidaktik anordnar ämnesdidaktiska seminarier med olika teman. Ibland har vi inbjudna gäster och ibland är det forskare från Linköpings universitet som står för innehållet. Information om kommande seminarier presenteras på hemsidan.

Kalender

Skrifter från Forum för ämnesdidaktik 

2011–2017

Skrifter från Forum för ämnesdidaktik, Linköpings universitet, är en skriftserie som ger ut ämnesdidaktiska antologier, rapporter, konferensvolymer etc. Publicering sker elektroniskt och/eller i tryckt form.

2011-2012

Martinsson, Bengt-Göran & Suzanne Parmenius Swärd (red.), Ämnesdidaktik – dåtid, nutid och framtid. Bidrag från femte rikskonferensen i ämnesdidaktik vid Linköpings universitet 26-27 maj 2010. 2011.

Johnsson Harrie, Anna, De samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Rapport från en inventering. 2011.

Johnsson Harrie, Anna & Hans Albin Larsson (red.), Samhällsdidaktik – sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning. 2012.

2013-2017

Hallström, Jonas, Magnus Hultén & Daniel Löwheim (red.), Teknik som kunskapsinnehåll i svensk skola. Hedemora: Gidlunds. 2013.

Axell, Cecilia, Teknikundervisningen i förskolan: En internationell utblick. 2013.

Ludvigsson, David (red.), Kritiska perspektiv på historiedidaktiken: Bidrag från Sjunde årliga konferensen inom det nationella nätverket för historiedidaktisk forskning, Linköpings universitet den 23-24 april 2013. 2013.

Rosén, Christina, Per Simfors & Ann-Kari Sundberg (red.), Språk och undervisning. Bidrag från ASLA-symposiet i Linköping 11-12 maj 2012. 2013.

Ludvigsson, David & Alan Booth (eds.), Enriching History Teaching and Learning: Challenges, Possibilities, Practice. Proceedings of the Linköping Conference on History Teaching and Learning in Higher Education. 2015.

2017–2021

Skrifter från Forum för ämnesdidaktik, Linköpings universitet, är en skriftserie som ger ut ämnesdidaktiska antologier, rapporter, konferensvolymer etc. Publicering sker elektroniskt och/eller i tryckt form.

2018-2021

Johan Faskunger, Anders Szczepanski and Petter Åkerblom, Klassrum med himlen som tak : en kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. 2018.

Johan Faskunger, Anders Szczepanski and Petter Åkerblom, Teaching with the Sky as a Ceiling : A review of research about the significance of outdoor teaching for children’s learning in compulsory school. 2018.

Englund Bohm, Anna., Jeppsson, Catarina., & Samuelsson, Joakim, Att lära matematik med estetiska lärprocesser. 2018.

Muhrman, Karolina (red.) Ämnesdidaktik vid Linköpings universitet. 2020.

Ludvigsson, David & Lars Andersson Hult (red.), Att bedöma i historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. 2021.

 

 

2021–2024

Forskning

Styrgrupp