Ett nationellt nätverk för dig som arbetar som förskolerektor i ett socioekonomiskt utsatt område. Nätverket ger dig möjlighet att dela frågor och erfarenheter tillsammans med rektorer från andra skolor och områden.   

Under vårterminen 2025 startar det professionella nätverket Ledarskap för integration: Nätverk för förskolerektorer i socioekonomiskt utsatta områden. Nätverket syftar till att ge dig kunskap, nya arbetssätt, mod och engagemang att – med stöd av forskning – utveckla och leda förskoleverksamhet i ett socioekonomiskt utsatt område. Nätverket är också ett sätt för dig att knyta kontakter med rektorskollegor och få möjlighet till egen personlig utveckling.

Nätverket ges på uppdrag av och bekostas av Skolverket.

Om nätverket

Målgrupp

Nätverket riktar sig till dig som är förskolerektor i ett i socioekonomiskt utsatt område.

Genomförande

Nätverksträffarna kommer att ske både digitalt och fysiskt på plats på Campus i Norrköping eller i Linköping. Under de fysiska träffarna kommer en inledande föreläsning att hållas varpå deltagarna delas in i mindre samtalsgrupper som leds av en LiU-lärare. Diskussioner och delande i mindre grupper summeras och följs upp i storgrupp.

Under 2025 hålls följande nätverksträffar, exakta datum bestäms i samråd mellan Skolverket, kursansvariga och berörda kommuner:

  • April: Halvdag – fysiskt tillfälle
  • Maj: Kvartsdag – digitalt tillfälle
  • Juni: Halvdag – fysiskt tillfälle
  • September: Halvdag – fysiskt tillfälle
  • Oktober: Kvartsdag – digitalt tillfälle
  • November: Halvdag – fysiskt tillfälle

Teman

Det kompensatoriska uppdraget

Vad innebär det kompensatorisk uppdraget? Vilka barn ska kompenseras för vad? Hur arbetar förskolor i socioekonomiskt utsatta områden med detta uppdrag?

Integrationsfrämjande insatser - närvaro versus deltagande

Att få fler barn till förskolan leder inte med automatik till att barn ges möjligheter att aktivt delta i utbildning. Med andra ord: integration sker inte automatiskt, utan kräver integrationsfrämjande insatser. Reflektion och erfarenhetsutbyte av var det finns utmaningar när det gäller barnens aktiva deltagande i förskolans olika aktiviteter, samt de möjligheter som finns?

Språkliga förebilder

Att erövra det svenska språket är nyckeln till barns utbildnings framgångar. För att den språkliga integrationer ska lyckas behöver barnen språkliga förebilder och språklig stimulans i det svenska språket. Vilka är de språkliga förebilderna i socioekonomiskt utsatta områden hur kan ledarskapet stärkas för att barn som behöver stöd med det svenska språket skulle kunna tillgå tillräckligt många resurser?

Social sammanhållning och tillhörighet

Problematisera hur, och till vad, barn i socioekonomiskt utsatta områden integreras in i. Reflektioner och erfarenhetsutbyte kring vad integration innebär i förskolor med en hög andel mångfald hos barn och pedagoger. Hur kan förskolan i dessa områden främja tillhörighet till det svenska samhället och samtidigt inte tappa mångfalden?

Familjesamverkan

Barnens integration är avhängig en god samverkan mellan hem-förskola. Hur organiseras för dialog med familjen kring barnens (kulturella) övergång från hemmet till den svenska förskolan? Reflektioner och erfarenhetsutbyte kring framgångsfaktorer och utmaningar.

Kontakt

Nätverket drivs av