Målgrupp
Utbildningen är till för dig som är tekniklärare i grundskolans årskurs 7–9 eller specialskolans årskurs 8–10 eller matematiklärare i grundskolans årskurs 7–9, specialskolans årskurs 8-10, gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning på grundläggande eller gymnasial nivå. Utbildningen är öppen för lärare i andra ämnen eller skolformer i mån av plats. Du behöver inte vara behörig för att läsa kursen, men du behöver godkännande från din rektor. För att delta i fortsättningskursen ska du vara godkänd på någon av följande kurser, eller ha motsvarande kunskaper:
- Introduktion till programmering i textbaserad miljö, 5 hp
- Introduktion till programmering i visuell miljö, 5 hp
Om utbildningen
Innehåll
- Planera och genomföra programmeringsaktiviteter med elever utifrån relevanta kurs- och ämnesplaner.
- Diskutera egna och andra deltagares erfarenheter av genomförda programmeringsaktiviteter i undervisningen.
- Vidareutveckla användandet av begrepp och byggstenar inom programmering, i relation till undervisningsaktiviteternas innehåll.
- Fortsatta övningar i att skapa, testa, felsöka och förbättra visuell eller textbaserad programkod med anknytning till aktiviteterna.
- Didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning.
- Formativ bedömning av programmeringsaktiviteter.
Genomförande
Förslagsvis arrangeras två digitala kursträffar, däremellan läser du litteratur och genomför praktiska moment på egen hand