Behovet av att arbeta med att utveckla de sociala aspekterna av tillgängliga lärmiljöer har identifierats av kommunerna. Flera av kommunerna har sedan tidigare arbetat med tillgängliga lärmiljöer ur olika perspektiv men just de sociala aspekterna har inte varit det centrala i detta arbete. Dock ser man att det finns ett behov av forskning och utveckling som särskilt fokuserar på detta.
Arbetssättet i projektet är inspirerat av aktionsforskning. Det innebär att vi arbetar med att först identifiera behov som finns på skolorna för att sedan formulera visioner (vad vi vill uppnå) och aktioner för att uppnå förändring (hur det ska uppnås) som prövas i verksamheterna. Aktionerna utvärderas därefter för att göras om och prövas igen. Denna process följs och beforskas.
Projektet genomförs i samverkan mellan Finspångs kommun, Kinda kommun, Åtvidabergs kommun och Linköpings universitet. Från varje kommun deltar två lärare från totalt sex olika skolor. Alla lärare arbetar i skolans mellanstadium som således är den del av skolan som är i fokus. Projektet leds av Lina Lago som tillsammans med Karin Bertils och Helene Elvstrand företräder Linköpings universitet. Projektet är tvåårigt och pågår från höstterminen 2022 till och med vårterminen 2024.