Behovet av att arbeta med att utveckla de sociala aspekterna av tillgängliga lärmiljöer har identifierats av kommunerna. Flera av kommunerna har sedan tidigare arbetat med tillgängliga lärmiljöer ur olika perspektiv men just de sociala aspekterna har inte varit det centrala i detta arbete. Dock såg man att det finns ett behov av forskning och utveckling som särskilt fokuserar på detta.
Med utgångspunkt i detta arbetar vi med metoder influerade av aktionsforskning. Det innebär att vi arbetar med att först identifiera behov som finns på skolorna för att sedan formulera visioner (vad vi vill uppnå) och aktioner för att uppnå förändring (hur det ska uppnås) som prövas i verksamheterna. Aktionerna utvärderas därefter för att göras om och prövas igen. Denna process följs och beforskas.
I projektets inledning arbetade vi med att kartlägga situationen på skolorna för att identifiera angelägna fokusområden. I kartläggningen framkom att skolans vuxna (lärare och andra) ofta upplevs vara ’splittrade’ mellan olika uppdrag och ibland är någon annanstans i tanken än med eleverna. Utifrån detta smalnades projektets fokus av till att handla om hur skolans vuxna kan bli mer tillgängliga för eleverna. Det handlar både om att arbeta med organisation och förhållningssätt för att öka känslan av tillgänglighet, exempelvis att de vuxna känner ro att vara fokuserade på eleverna eller att elever ska känna att de kan komma till skolans alla vuxna med sina frågor. Under paraplyet ’Min tillgängliga vuxna’ arbetar de deltagande lärarna tillsammans med kollegor på skolan för att identifiera, genomföra och utvärdera förändringar för ökad tillgänglighet i lokala aktionsforskningsprojekt som sedan följs upp i projektgruppen.
Projektet genomförs i samverkan mellan Finspångs kommun, Kinda kommun, Åtvidabergs kommun och Linköpings universitet. Från varje kommun deltar två lärare från totalt sex olika skolor. Alla lärare arbetar i skolans mellanstadium som således är den del av skolan som är i fokus. Projektet leds av Lina Lago som tillsammans med Karin Bertils och Helene Elvstrand företräder Linköpings universitet. Projektet är tvåårigt och pågår från höstterminen 2022 till och med vårterminen 2024.