Torsdag 24 mars
Det fria skolvalets betydelse för segregering
Föreläsare: Maria Brandén, biträdande professor på institutet för analytisk sociologi vid Linköpings universitet
Tid: Torsdag den 24 mars kl. 13.30 - senast 16.00.
Plats: Digitalt via Zoom
Om seminariet:
Det fria skolvalets konsekvenser är omdebatterade. På seminariet presenteras resultaten från en omfattande kvantitativ studie av betydelsen av det fria skolvalet. Det rör även frågan om skolvalet bidrar till en högre eller lägre grad av segregering av elever utifrån bakgrund i skolorna. Resultaten från studien pekar på att en konsekvens av skolvalet är att eleverna i högre utsträckning blir uppdelade i skolor utifrån föräldrarnas födelseland och utbildningsnivå.
Torsdag 28 april
Vad kännetecknar en framgångsrik skola?
Föreläsare: Maria Jarl, fil dr i statsvetenskap och universitetslektor i utbildningsvetenskap, institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Tid: Torsdag den 28 april kl. 13.30 - senast 16.00
Plats: Digitalt via Zoom,
https://liu-se.zoom.us/j/62224505209
Om seminariet:
På seminariet presenteras resultat från en studie som undersökt faktorer som kan förklara varför vissa skolor är framgångsrika i att nå höga resultat hos eleverna medan andra inte är det. Studien visar att även om elevernas familjebakgrund är viktig så kan sådant som föräldrarnas utbildningsnivå inte förklara allt. För att förstå mekanismerna bakom skolframgång måste man undersöka skolor som organisationer och de sociala relationerna och interaktionerna mellan deras medlemmar. Studien beskriver fyra framgångsrika och fyra mindre framgångsrika skolor i Sverige och betydelsen av skolornas interna organisation för elevernas prestationer.
Onsdag 1 juni
Betydelsen av SFI för social inkludering
Föreläsare: Helena Colliander, universitetslektor på avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande och Sofia Nordmark, universitetslektor på avdelningen för socialt arbete, båda Linköpings universitet, LiU. Deltar gör även Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik och Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, båda på LiU.
Tid: Onsdag den 1 juni kl. 13.00 - 14.30
Plats: Digitalt via Zoom
Om seminariet:
Behovet av kunskap om faktorer som kan underlätta nyanländas och andra migranters inkludering i samhället har ökat i takt med att andelen i befolkningen som är födda utanför Sverige ökat. Under seminariet presenteras en studie som undersökt betydelsen av svenska för invandrare (SFI) för integration. Studien pekar på den mångfacetterade roll som SFI spelar för att eleverna ska ges språkliga verktyg för ett aktivt deltagande i samhället.