Jag har ett brett intresse för hur bedömning påverkar lärares arbete och elevers lärande. I mitt avhandlingsarbete utforskades återkoppling i samhällskunskap i både analoga och digitala miljöer.
Jag undervisar mestadels inom KPU, VAL och ULV med inriktning mot ämneslärare samt på Ämneslärarprogrammet. Undervisningen består främst av kurser i bedömning, allmändidaktik och samhällskunskapsdidaktik. Dessutom handleder jag examensarbeten inom de olika lärarprogrammen
Jag bevakar bedömningsforskning för Skolverkets räkning genom att skriva sammanfattningar av aktuell bedömningsforskning. Läs mer på Skolverkets webb.
Publikationer
Grönlund, A. (2011). Redskap för lärande?: Återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet (Licentiatavhandling). Karlstad: Karlstads universitet
Grönlund, A. (2011). Återkoppling - ett redskap för lärande i samhällskunskap. Ingår i H. Lödén (Red.) (2012), Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap. Karlstad: Karlstads universitet.
Grönlund, A. (2019). Återkoppling i analoga och digitala klassrum: Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning (Doktorsavhandling). Linköping: Linköpings universitet.
Grönlund, A. (2019). Analog och digital återkoppling i samhällskunskapsundervisningen – möjligheter och utmaningar. I I, Eriksson, V. Lindberg och A. Pettersson (Red.), Formativ bedömning: Utmaningar för undervisningen. Stockholm: Natur & Kultur.
Populärvetenskapliga publikationer
Karlsson, A. & Grönlund, A. (2011). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket
Grönlund, A. (2017). Återkoppling för lärande. I K. Nordgren, C. Odenstad och J. Samuelsson (Red.), Betyg i teori och praktik. Malmö: Gleerups.
Grönlund, A. (2020). Formar och förargar – lärplattform som redskap för återkoppling. Venue, 10(1).
Grönlund, A. (2021). Formativ återkoppling – utveckla undervisningen och stötta elevernas kunskapsutveckling. I Skolverket (2021), Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stockholm: Skolverket