Betygssättning framhålls ibland som lärares svåraste arbetsuppgift, och hur lärare går tillväga när de värderar elevers kunskaper har visat sig vara betydelsefullt för om betyget ses som rättvist eller orättvist.
Klassrumsbedömningar förser både lärare och elever med information, och de har betydelse bl.a. för didaktiska val och elevers lärande, studiemotivation och självbild. Både som forskare och lärare är jag intresserad av vad pedagoger gör när de utför bedömningar samt hur bedömningar används av och påverkar dem som är involverade i eller berörs av dem.
I mitt avhandlingsarbete studerade jag användningen och förekomsten av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan nationell timplan. Ett annat forskningsområde jag har ägnat mig åt rör lärarstudenters motiv för studieval, akademiska självtillit och studiemotivation. Jag undervisar inom lärarprogrammen, främst i kurser med anknytning till bedömning, betygsättning och utvärdering. Jag medverkar även i masterprogrammet i pedagogiskt arbete och handleder och examinerar uppsatser och examensarbeten. Jag utför även en del externa uppdrag och medverkar bland annat vid fortbildningsdagar på grund- och gymnasieskolor kring innehåll om bedömning och betygsättning.
CV
Grundskollärarexamen i Matematik och Naturorienterande ämnen för år 4-9 2001
Filosofie Magister med pedagogik som huvudämne, 2001
Filosofie Doktor i pedagogik, 2010
Uppdrag
Koordinator för seminarieserien Educational assessment seminars vid Linköpings universitet