Hållbar kollektivtrafik – hur når vi dit?
Jag är projektledare för ett projekt som är finansierat av Vinnova i utlysningen ”Innovationer för ett hållbart samhälle: miljö och transport 2017”. Syftet med aktuellt forskningsprojekt är att utvärdera kostnads- och miljöeffekter av olika kostnadsdrivare inom kollektivtrafiken. Många orsaker till kostnadsökningar inom kollektivtrafiken grundar sig i den offentliga upphandlingen av kollektivtrafik och det har därför varit av intresse att forska kring vilken effekt olika grader av detaljstyrning kring trafiken har. Jag har disputerat i optimeringslära och använder matematiska modeller i min forskningsansats men jag arbetar även med mer kvalitativa metoder såsom intervjuer. Jag arbetar deltid på VTI vilka också är parter i detta projekt. Utöver Linköpings universitet och VTI deltar K2 (Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik), Karlstads universitet (SAMOT,The Service and Market Oriented Transport Research Group), bussföretaget Nobina, Östgötatrafiken samt Sveriges Bussföretag.
Resultaten kan användas för att påverka beslutsfattare att verka för en innovativ och effektiv process för upphandling av kollektivtrafik med fokus på både kostnadseffektivitet och miljö.