08 januari 2025

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Kvinnlig forskare och buss.
Helene Lidestam, professor i produktionsekonomi, forskar inom bland annat upphandlingar i Sveriges kollektivtrafik. Fotograf: Jenny Widén

− Vi ska fokusera på åtgärder som kan skynda på omställningen till en mer cirkulär och hållbar verksamhet, både miljömässigt och rent kostnadsmässigt. Jag tror inte att så många tänker på vad helt ny och fräsch standard kostar i skattepengar, säger Helene Lidestam, professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet.

Flera stora aktörer

I samverkan med flera av de större kommersiella aktörerna inom svensk kollektivtrafik, som Nobina och Keolis, samt bland andra Stockholms trafikförvaltning, Östgötatrafiken, Skånetrafiken och Västtrafik ska hon göra en stor genomlysning av brister i upphandlingarna.

− Syftet är att med dessa tvärsektoriella konstellationer och samarbeten kunna bidra till att öka transportsektorns energi- och klimatomställning.

Bussförarnas uniformer

Kvinnlig forskare och buss.
Helene Lidestam, professor i produktionsekonomi, noterar att kollektivtrafikens upphandlingar innebär många krav på bussarnas utformning. Foto: Jenny Widén
Cirkulära lösningar handlar om att hushålla mer resurser, till exempel genom återbruk. Det finns flera områden som måste analyseras och som kommer att kräva avancerad beräkning. Forskarna kommer även att studera skillnader på detaljnivå. Till exempel bussförarnas uniformer för att se om de går att standardisera så att de kan fungera mellan upphandlingarna.

Men det finns mera att se över, som faktiskt rör både kostnad och onödig konsumtion. Som att de regionala trafikbolagen profilerar sig genom att utforma lokal design inne i bussarna.

− Olika kommuner och regioner har olika krav på vilket avstånd det ska vara mellan sätena och på hur bussens interiör ska vara utformad. Det gör att det krävs omfattande ombyggnad när ett transportbolag byter uppdragsgivare.

Hur kan man lösa det?
− Med bussar som är mer lika varandra över hela landet. Ett slags gemensam standard. Hittills har det inte varit så lätt eftersom regionerna gärna vill profilera sig. Att lackera om bussarna är inte lika kostsamt som att behöva bygga om dem och byta detaljer inuti.

Ålderskrav

Ålderskraven på bussarna kan också ställa till det. Ett bolag som vinner en upphandling kan tvingas att köpa in helt nya bussar i slutet av en period, för att bussarna överstiger ålderskravet.

− De kraven kan vara ställda på datum. Det kan leda till att entreprenören tvingas att sälja av bussar i slutet av perioden och köpa in nya. Trots att de gamla hade kunnat gå i trafik några år till.

Energimyndigheten har tilldelat projektet totalt drygt 8,6 miljoner kronor, varav 6,2 miljoner till Linköpings universitet och 2,4 miljoner till Karlstads universitet (universitetslektor Carolina Camén). Stödet innebär att man kommer att kunna finansiera en doktorandtjänst.

− Vi annonserar nu efter en doktorand som jag kommer att handleda tillsammans med forskare vid Karlstads universitet, säger Helene Lidestam.

Många aktörer i studien

Att länstrafiken i fyra stora regioner finns med i projektet, och även flera branschorganisationer, ser hon som mycket viktigt.

− Det ger oss möjlighet att täcka upp hela branschen och ta in information och synpunkter utifrån ett relativt brett perspektiv. Det är vi väldigt glada för.

Hon har också själv forskat kring kollektivtrafik-frågor under många år och på så vis fått både kunskap om och kontakter hos många av aktörerna på marknaden.

− Det här kommer att bli ett roligt och intressant projekt i samverkan med aktörerna, säger Helene Lidestam.


Vi söker en doktorand

Är du intresserad av att utveckla dig och forska inom upphandling och kollektivtrafik?

Anställningen är inom forskningsprojektet ”Cirkulär kollektivtrafik” som finansieras av Energimyndigheten i utlysningen ”Samverkansbaserad forskning och innovation för transportsystemets energi- och klimatomställning”. I samband med tillträde till anställningen kommer du att antas till forskarutbildningen vid LiU.

Här är mer information om doktorandtjänsten:
Jobba på LiU - Doktorand inom projektet Cirkulär kollektivtrafik (liu.se)

Här finns Energimyndighetens information om projektet:

Cirkulär kollektivtrafik

Kontakt

Relaterat innehåll

LiU som arbetsplats

Senaste nytt från LiU

transparent bild, platshållare

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är nyetablerat laboratorium.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.