− Vi ska fokusera på åtgärder som kan skynda på omställningen till en mer cirkulär och hållbar verksamhet, både miljömässigt och rent kostnadsmässigt. Jag tror inte att så många tänker på vad helt ny och fräsch standard kostar i skattepengar, säger Helene Lidestam, professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet.
Flera stora aktörer
I samverkan med flera av de större kommersiella aktörerna inom svensk kollektivtrafik, som Nobina och Keolis, samt bland andra Stockholms trafikförvaltning, Östgötatrafiken, Skånetrafiken och Västtrafik ska hon göra en stor genomlysning av brister i upphandlingarna.
− Syftet är att med dessa tvärsektoriella konstellationer och samarbeten kunna bidra till att öka transportsektorns energi- och klimatomställning.
Bussförarnas uniformer
Cirkulära lösningar handlar om att hushålla mer resurser, till exempel genom återbruk. Det finns flera områden som måste analyseras och som kommer att kräva avancerad beräkning. Forskarna kommer även att studera skillnader på detaljnivå. Till exempel bussförarnas uniformer för att se om de går att standardisera så att de kan fungera mellan upphandlingarna.
Men det finns mera att se över, som faktiskt rör både kostnad och onödig konsumtion. Som att de regionala trafikbolagen profilerar sig genom att utforma lokal design inne i bussarna.
− Olika kommuner och regioner har olika krav på vilket avstånd det ska vara mellan sätena och på hur bussens interiör ska vara utformad. Det gör att det krävs omfattande ombyggnad när ett transportbolag byter uppdragsgivare.
Hur kan man lösa det?
− Med bussar som är mer lika varandra över hela landet. Ett slags gemensam standard. Hittills har det inte varit så lätt eftersom regionerna gärna vill profilera sig. Att lackera om bussarna är inte lika kostsamt som att behöva bygga om dem och byta detaljer inuti.
Ålderskrav
Ålderskraven på bussarna kan också ställa till det. Ett bolag som vinner en upphandling kan tvingas att köpa in helt nya bussar i slutet av en period, för att bussarna överstiger ålderskravet.
− De kraven kan vara ställda på datum. Det kan leda till att entreprenören tvingas att sälja av bussar i slutet av perioden och köpa in nya. Trots att de gamla hade kunnat gå i trafik några år till.
Energimyndigheten har tilldelat projektet totalt drygt 8,6 miljoner kronor, varav 6,2 miljoner till Linköpings universitet och 2,4 miljoner till Karlstads universitet (universitetslektor Carolina Camén). Stödet innebär att man kommer att kunna finansiera en doktorandtjänst.
− Vi annonserar nu efter en doktorand som jag kommer att handleda tillsammans med forskare vid Karlstads universitet, säger Helene Lidestam.
Många aktörer i studien
Att länstrafiken i fyra stora regioner finns med i projektet, och även flera branschorganisationer, ser hon som mycket viktigt.
− Det ger oss möjlighet att täcka upp hela branschen och ta in information och synpunkter utifrån ett relativt brett perspektiv. Det är vi väldigt glada för.
Hon har också själv forskat kring kollektivtrafik-frågor under många år och på så vis fått både kunskap om och kontakter hos många av aktörerna på marknaden.
− Det här kommer att bli ett roligt och intressant projekt i samverkan med aktörerna, säger Helene Lidestam.