Jag har genom åren studerat stora industriföretag såväl som små- och medelstora företag. Fokus har legat på produktionsnära arbetsplatsers långsiktiga utveckling av kompetens och stödjande av innovativt lärande för att effektivisera och utveckla produktionen. Jag har också studerat offentliga verksamheter med fokus på arbetsplatslärande. Vilka förutsättningar skapar expansiva lärmiljöer? Hur kan möjligheter för lärande synliggöras och stödjas i verksamheter? Hur kan man organisera för lärande i arbetet - och ytterst - ett innovativt lärande för utveckling av medarbetare och verksamheter? Detta är frågor som jag har riktat ett särskilt intresse mot.
Förändrings- och utvecklingsprocesser i organisationer
Att analysera olika förändrings- och utvecklingsprocesser i organisationer är ytterligare ett av mina forskningsintressen. I forskningsarbetet används ofta en interaktiv forskningsansats för att över tid följa förändringsprocesser.
Arbetsplatsförlagt lärande/verksamhetsförlagd utbildning i yrkes-/professionsutbildning
Intresset för arbetsplatslärande ligger nära min forskning om arbetsplatsförlagt lärande i gymnasiala yrkesutbildningar och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i professionsutbildningar. I synnerhet intresserar jag mig för förutsättningar för lärande på praktikplatser och elevers/studenters utveckling av yrkes- eller professionsidentiteter. Inom professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården har intresset också varit att studera professionellt lärande och interprofessionellt lärande mellan studenter från olika professionsutbildningar under deras VFU.
Hälsofrämjande arbetsplats – hur hänger det ihop med arbetsplatslärande?
Jag har också i min forskning intresserat mig för hälsa, arbetsmiljö och hälsofrämjande arbete i förhållande till arbetsplatslärande. Utgångspunkten har varit att bidra till nya intressanta perspektiv för att förstå hur hälsa och lärande i arbete är relaterade till varandra, och förutsättningar i arbetet som kan förbättra medarbetares hälsa. Detta har gjorts genom empiriska studier och genom att integrera teorier om hälsa och arbetsplatslärande.