Studiens syfte
Syftet med projektet är att studera samverkan vid VFU mellan studerande, professioner, organisationer och samhällssektorer och utveckla nya former för organisering av VFU. Samverkan studeras på interprofessionell, interorganisatorisk och intersektoriell nivå.
Projektets utgångspunkter
Den verksamhetsförlagda utbildningen är en central arena för lärande och professionsutveckling inom hälso- och sjukvårdsutbildningarna. Flera utmaningar kan identifieras där VFU och framtidens hälso- och sjukvård behöver mötas:
- Behov av platser för VFU inom hälso- och sjukvården
- Behov av integrering mellan utbildning och arbetsplatslärande
- Behov av samverkan mellan olika professioner - interprofessionellt lärande och arbetsplatslärande
- Behov av samverkan mellan organisationer och över olika sektorer i samhället för organisering av VFU
Studien vänder sig till verksamheter inom hälso- och sjukvård jämte grundutbildningsanordnare. Målgruppen är personer som på olika sätt arbetar med VFU-frågor inom sin tjänst.
Förväntat resultat och effekter
- Att synliggöra aktörers roller, relationer och förutsättningar för samverkan inom VFU
- Att identifiera hinder och stöd för utnyttjande och utveckling av nya samverkans- och organiseringsformer vid VFU
- Att öka kunskapen om samverkan och lärande mellan olika professionella grupper inom hälso- och sjukvården samt bidra till utveckling av nya organiseringsformer och arbetssätt för samordning av VFU på individ-, organisations- och sektorsnivå.
Medverkande parter
Region Östergötland
Linköpings kommun
Norrköpings kommun
Linköpings universitet (medicinsk fakultet)
Forskningsprojektet finansieras av Vinnova genom Helix Competence Centre vid Linköpings universitet.