Forskningen bedrivs främst i Kenya, som är ett föregångsland gällande användningen av mobilteknik i vardagen. Min avhandling tog upp kenyanska löpares användning av smartphones i deras träning men också förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling.
Just nu driver jag ett projekt som syftar till att skapa en forskarskola i Östra Afrika. Det är ett samarbete med fyra afrikanska universitet: University of Nairobi och Moi University i Kenya. Addis Ababa University och Hawassa University i Etiopien. Samarbetet är inom Humaniora och Samhällsvetenskapliga ämnen och målsättningen är att skapa goda förutsättningar för mastersstudenter och doktorander. Projektet heter Centre for Research in Eastern Africa and Sweden (CREAS).
Vidare har jag utvecklingsmedel från Didacticum för ett projekt som heter ”Digital utlandsvfu”. Lärarstudenterna undervisar digitalt i Japan, Indien och Kenya. Det främjar lärarstudenternas digitala kompetens och skapar förståelse för andra människors livsvillkor men stödjer också undervisningen på de olika skolorna utomlands.
Jag är referens till projekt med UNFPA i Nairobi som syftar till att skapa mobila kurser om exempelvis entreprenörskap, urban agriculture mm. Jag är också referens i LiU-initiativet ”Smarta savanner” som syftar till att förhindra tjuvskytte av noshörningar. I projektet finns möjligheter att utbilda parkvakterna i deras mobiltelefoner. Jag medverkar också i projektet ”Krympande kommuner” tillsammans med CKS.
Undervisning
Jag undervisar i ämnesdidaktik i Samhällskunskap på Ämneslärarprogrammet inom kurserna Samhällskunskap 1-4. De handlar om styrdokument, metoder, bedömning, lokala och globala frågor mm. Jag handleder även examensarbete för ämneslärare 7-9 och gymnasiet. Inom ramen för Samhällskunskap 3 arrangerar jag fältstudier i Kenya och Etiopien.
Jag jobbar med att skapa förutsättningar för studenter att göra verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utomlands. Det kan exempelvis vara i Kenya, Etiopien, Indien, Brasilien, eller Japan. Studenterna kan under 4-9 veckor förlägga sin VFU utomlands och få globala erfarenheter som är betydelsefulla när de ska verka i svensk skola.