Simon Wessbo (2021) Fiktion genom två medier: En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film
Simon Wessbo (2021) Fiktion genom två medier: En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film
Publikationslista 2023 Ola Uhrqvist, Simon Wessbo, Therese Asplund, Ann-Sofie Kall (2023) Att skapa den nya berättelse som världen behöver: Ett fortbildningsmaterial för att arbeta med berättelser i lärande för hållbar utveckling i förskolan 2021 Simon Wessbo, Ola Uhrqvist (2021) Bildning för hållbar utveckling - och dess potential för svenskämnets undervisning Forskning om undervisning och lärande, Vol. 9, s. 6-27 Simon Wessbo (2021) Fiktion genom två medier: En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film 2019 Simon Wessbo (2019) Novell och film i svenskämnets medieekologi: resultat från en empirisk undersökning Svensklärarföreningens årsskrift 2018: Digitalt, s. 119-134 2018 Johan Forsell, Lina Rahm, Elisabeth Tenglet, Simon Wessbo (2018) The "Bashing" of Education Research Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, Vol. 6, s. 5-12 Vidare till DOI
Ola Uhrqvist, Simon Wessbo, Therese Asplund, Ann-Sofie Kall (2023) Att skapa den nya berättelse som världen behöver: Ett fortbildningsmaterial för att arbeta med berättelser i lärande för hållbar utveckling i förskolan
Simon Wessbo, Ola Uhrqvist (2021) Bildning för hållbar utveckling - och dess potential för svenskämnets undervisning Forskning om undervisning och lärande, Vol. 9, s. 6-27
Simon Wessbo (2021) Fiktion genom två medier: En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film
Simon Wessbo (2019) Novell och film i svenskämnets medieekologi: resultat från en empirisk undersökning Svensklärarföreningens årsskrift 2018: Digitalt, s. 119-134
Johan Forsell, Lina Rahm, Elisabeth Tenglet, Simon Wessbo (2018) The "Bashing" of Education Research Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, Vol. 6, s. 5-12 Vidare till DOI
Forskningsmiljön Pedagogiskt arbete med inriktning mot språk- och litteraturdidaktik Pedagogiskt arbete är ett mångvetenskapligt forskningsområde som behandlar frågor med relevans för skolans och lärarutbildningens praktiker och andra pedagogiska verksamheter.
Språk, litteratur och medier, kandidatprogram Är du språkintresserad och vill arbeta med kommunikation? Här får du lära dig hur medier har påverkat våra språkliga uttrycksformer och föreställningar om samhället samt hur språk och litteratur fungerar i dagens medielandskap.
Ämneslärare i gymnasieskolan Som lärare i gymnasieskolan möter du unga vuxna som har framtiden för sig. Du får möjlighet att dela med dig av dina kunskaper och ditt engagemang i ämnen som intresserar dig.
Så skapar elever mening av fiktion i litteratur och film Att läsa skönlitteratur har länge varit en självklar del av svenskundervisningen, filmens roll har däremot varit oklar. Hur skapar elever mening av fiktion i de två medierna? Det har Simon Wessbo studerat i sin doktorsavhandling.
Svenskpodden #17 Hur kan svensklärare arbeta med film i undervisningen? I det här avsnittet av Svenskpodden diskuterar doktoranden Simon Wessbo olika aspekter av filmarbete i klassrummet. Det blir ett samtal om filmatiseringar, remediering och upphovsrätt. Sanoma Utbildning, 2019-05-28
Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska (KLS) Vi utbildar och forskar i medie- och kommunikationsvetenskap, litteraturvetenskap, svenska, svenska som andraspråk samt ämnesdidaktik.
Institutionen för kultur och samhälle (IKOS) IKOS bedriver utbildning och forskning inom flera humanistiska, samhällsvetenskapliga och estetiska ämnen. Verksamheten hos oss bedrivs ofta i tvär- och mångvetenskapliga miljöer där språk, kultur och samhälle står i centrum.