Klor är ett av de vanligaste grundämnena på jorden och tidigare har man länge trott att saltformen av klor (klorid) var den vanligaste formen. Vår forskning handlar framför allt om hur klor och andra halogener omsätts i terrestra ekosystem. Vi har i olika studier påvisat att det sker en omfattande naturlig klorering av organiskt material i många miljöer och inte minst i våra ytliga marklager. Detta kan ha stor betydelse för omsättning av organiskt material i mark, riskbedömning och hantering av radioaktivt avfall och hur vi ser på klororganiska föreningar. I laboratorieförsök och fältstudier har vi sett att klorering av organiskt material bidrar till att förlänga tiderna klor (retention av klorid) är i marken, vilket därmed påverkar synen på klorid som konservativt och dess användning som spårämne. Det visar sig också att vegetationen verkar ha en stor betydelse för hur mycket klor som ackumuleras och omsättning av klor i ekosystem.
Jag har under flera år jobbat med utbildning med utveckling av program med studentcentrerad och studentaktiv pedagogik och då speciellt med utbildningar med fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor. Jag är intresserad av hur man kan jobba med progression i utbildningar, integrera teori och praktik i kurser och program, problembaserat lärande (PBL), informationskompetens, färdigheter och karriärkompetens, portfolio, tvärvetenskaplig utbildning och, men också kvalitetssäkring av högre utbildning.