04 oktober 2019

Sju studiebesök och tre minikonferenser på tre dagar. 30 forskare och praktiker i en inlånad biogasbuss från en stor svensk fordonstillverkare. Välkommen till biogasresan hösten 2019. Häng med, nu åker vi!

Avstigning. Deltagarna på biogasresan har precis klivit av bussen på Vadsbo mjölk i Västergötland. Foto: Mikael Sönne

Stor bredd på besöken

Linköping-Vadsbo-Skövde-Lidköping. Brålanda-Trollhättan-Göteborg. Borås-Jönköping-Linköping. Där har ni upplägget för BRC:s biogasresa, som 18-20/9 2019 gjordes till Västsverige. Studiebesök på olika biogasanläggningar varvades med konferenser där tjänstemän, politiker och företagare var på plats och berättade vad som händer i just deras region.

Ledningen för Vadsbo mjölk berättar om verksamheten.

Tidigare biogasresor har gått till Småland och Skåne respektive Mälardalen. Årets resa var den tredje i ordningen.

- Det är fantastiskt att få resa runt i Sverige på det här sättet, lära sig mer och även nätverka och presentera vår verksamhet. Vi bjuder in oss själva till ställen vi tycker är intressanta och så gott som alla ställer upp och tar emot oss, säger Mats Eklund, BRC:s föreståndare och tillsammans med koordinatorn Anna Brunzell även reseledare.

- Ibland behöver man vara på plats och se själv. Det är väldigt givande, vi lär oss mycket.

Forskare och medlemmar

Med på resan fanns både seniora forskare och doktorander, varav några från Brasilien. BRC:s olika forskningsfält, från mikroprocesserna inne i rötkammaren till ekonomi och industristruktur, var också representerade.

Isac Svärd, Econova, var en av representanterna för BRC:s medlemsföretag som var med på resan.

Dessutom, och lika viktiga som forskarna, deltog flera personer från BRC:s medlemsföretag. Isac Svärd, produktchef för jord på Econova, var en av dem.

- Jag gillar biogasresan. Det är ett smidigt sätt att lära sig mer. Man får allt serverat och omger sig med en massa smarta personer under tiden, säger Isac Svärd som var med på turnén för andra gången.

- Sen är det ett ömsesidigt utbyte också. Jag bidrar med min kunskap och vilka behov vi som företag har. Det tror jag också är viktigt.

Professorn i Borås överraskade

Econova letar ständigt efter nya miljövänliga substrat som i framtiden kan ingå i företagets produkter. Och när bussen rullar tillbaka in i Östergötland efter tre dagar har Isac Svärd fått med sig flera goda idéer.

Professor Mohammad J Taherzadeh, högskolan i Borås.

- När vi var i Borås och professorn där berättade om sin forskning, dök det plötsligt upp en slide om nedbrytningen av plast och vilka restprodukter som uppstår. Det har kanske inte så mycket med biogas att göra, men kan vara väldigt intressant för oss.

- Det var nytt för mig och inget jag räknat med. Det blev ett klart mervärde, säger Isac Svärd och visar en bild i mobilen från presentationen i Borås.

  • Nedan finns länkar till flera artiklar om årets biogasresa. 

"Biogasen behöver inspirerande berättelser"

Besök på Göteborg energi.

Skapar värde, inte bara kostnader

Företagen som på olika sätt använder biogas behöver tydliga och inspirerande berättelser om varför de gör det. Biogasen som bränsle behöver det också, inte minst i konkurrensen med el och andra alternativa drivmedel. Detta var något som flera personer återkom till under resan.

Johan Andersson, Lantmännen Reppe, hoppas att företaget i framtiden kan utveckla en mer cirkulär distribution till de 90 lantbruksföretag som bolaget samarbetar med. Gärna driven av lokalt producerad biogas.

Lantmännen Reppe kan beskrivas som ett vetebaserat bioraffinaderi som framställer olika förädlade produkter av spannmål. Företaget levererar också avfall till Gasums biogasanläggning i Lidköping.

- Lyckas vi med det kan vi bygga en story kring vår verksamhet. Biogastransporterna blir kanske lite dyrare, men en sådan berättelse gör att kunderna också blir beredda att betala lite mer, säger Johan Andersson.

BRC:s föreståndare Mats Eklund menar att det är avgörande att se biogasen som värdeskapande, inte bara som en kostnadspost.

- Det är intressant att höra företagen resonera så här. De ser att biogasen har ett kommersiellt värde i flera led och att det går att få kunderna att betala lite extra. Men då behövs det också berättelser om varför de ska göra det, säger han.

Läs mer om biogasresan 2019

Presentationer

Här finns presentationer gjorda under resan

Läs mer om BRC