09 juni 2023

– Det är både roligt och utmanade att vara doktorand. Jag trivs med att forska och nu vet jag att det är något jag vill fortsätta med, säger Lisa Lundin på avdelningen för Industriell ekonomi. Under sin tid vid LiU har hon bland annat forskat om digitala kundresor.

Lisa Lundin på Liu.
Lisa Lundin är doktorand vid Liu. Karin Midner

– Jag rekommenderar alla som vill arbeta med stimulerade arbetsuppgifter att söka en doktorandtjänst vid LiU. Här kan ditt arbete förändra samhället och dig själv som person. Dessutom finns många möjligheter att resa och se flera olika platser, vilket jag tycker är väldigt roligt!

Lisa Lundin kommer ursprungligen från Lund och hon har studerat till Civilingenjör i Uppsala. Medan hon skrev på sitt ex-jobb väcktes intresset för att börja forska och en kort tid efter hennes examen blev drömmen om att doktorera verklighet.

– Jag upplever att jag får ta mer ansvar här än på en vanlig tjänst och för mig är det något positivt, det driver mig att vilja utvecklas ännu mer. Det är stärkande när jag har gått i mål med en svår uppgift.

Lyxigt att arbeta med något jag brinner för

Hon har nyligen blivit klar med en forskningsartikel om den digitala kundresan inom  business to business. Lisa Lundin på LiU.Lisa Lundin förbereder redan sitt nästa projekt. Nu ska hon fokusera extra mycket på kontaktpunkterna. Foto Karin Midner

– Det är rätt lyxigt att få arbeta inom ett område som jag brinner för. Jag gör det för min egen utvecklings skull, och drivs av mitt intresse. De här två åren har gett mig en förmåga att analysera, resonera och reflektera över saker på ett nytt sätt. Den personliga utvecklingen är fantastisk, något som man som doktorand får på köpet.

Det är alla nya möjligheter som öppnas upp med digitalisering, samt hur digital teknik kan användas för att förändra kontaktpunkterna, aktörernas roller och i slutändan hela processen, som gör att Lisa Lundin tycker ämnet är spännande.

– Det är fascinerande hur en leverantör kan arbeta med kunderna och att det går att förändra och påverka flera de olika delarna. Det går att följa kunden från att den har börjat fundera på ett eventuellt köp, genom de olika stegen i köpprocessen och fram till själva användningen av det den köpt.

Den bästa tiden i livet

Lisa Lundin har tjänstgjort som doktorand i två år vid LiU och tre återstår. Hon trivs mycket bra med sina arbetsuppgifter och sina arbetskamrater, men självklart är tjänsten även fylld med utmaningar.

– Innan jag började doktorera var det många som berättade att det är den bästa tiden i livet och det ligger nog något i det.

Vill du också bli doktorand på LiU?