05 oktober 2022

Den svenska akademin har, genom ett uttalande från Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), uttryckt sin djupa oro för händelseutvecklingen i Iran med ett eskalerande våld mot medborgare men också lärare och studenter.

Man (Jan-Ingvar Jönsson) i trappa
Jan-Ingvar Jönsson, rektor vid LiU, fördömer våldet. Thor Balkhed

"SUHF är djupt oroade över den rådande situationen för studenter och universitetsanställda i Iran. Studentdemonstrationerna i Iran fortsätter. Demonstrationerna mot regimen startade efter att Mahsa Jîna Amini arresterades av den iranska moralpolisen och senare avled i polisförvar den 16 september. Internationella media rapporterar idag att iranska säkerhetsstyrkor har satt in tårgas och skjutit skarpt mot protesterande studenter vid Sharif University of Technology i Tehran. Enligt uppgift är universitetet nu stängt.

SUHF står upp för demokrati och mänskliga rättigheter och värnar yttrandefrihet och rätten till ickevåldsprotester. SUHF anser att det pågående våldet i Iran mot demonstranter vid lärosäten är oacceptabelt."

Rektor Jan-Ingvar Jönsson vid Linköpings universitet fördömer våldet och anser att akademin alltid ska stödja den fredliga kampen för demokrati och mänskliga rättigheter.

- Det vi ser i Iran just nu är oacceptabelt och djupt oroande. Att fredliga protester slås ned med våld går emot allt det vi står för som universitet och måste fördömas.

Mer om protesterna i Iran