05 oktober 2022

Den svenska akademin har, genom ett uttalande från Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), uttryckt sin djupa oro för händelseutvecklingen i Iran med ett eskalerande våld mot medborgare men också lärare och studenter.

Man (Jan-Ingvar Jönsson) i trappa
Jan-Ingvar Jönsson, rektor vid LiU, fördömer våldet. Fotograf: Thor Balkhed

"SUHF är djupt oroade över den rådande situationen för studenter och universitetsanställda i Iran. Studentdemonstrationerna i Iran fortsätter. Demonstrationerna mot regimen startade efter att Mahsa Jîna Amini arresterades av den iranska moralpolisen och senare avled i polisförvar den 16 september. Internationella media rapporterar idag att iranska säkerhetsstyrkor har satt in tårgas och skjutit skarpt mot protesterande studenter vid Sharif University of Technology i Tehran. Enligt uppgift är universitetet nu stängt.

SUHF står upp för demokrati och mänskliga rättigheter och värnar yttrandefrihet och rätten till ickevåldsprotester. SUHF anser att det pågående våldet i Iran mot demonstranter vid lärosäten är oacceptabelt."

Rektor Jan-Ingvar Jönsson vid Linköpings universitet fördömer våldet och anser att akademin alltid ska stödja den fredliga kampen för demokrati och mänskliga rättigheter.

- Det vi ser i Iran just nu är oacceptabelt och djupt oroande. Att fredliga protester slås ned med våld går emot allt det vi står för som universitet och måste fördömas.

Mer om protesterna i Iran

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.