20 augusti 2020

Studenterna är här! I mindre grupper och med större avstånd. Årets studentmottagning liknar inte någon tidigare. Men trots rådande restriktioner och begränsningar är ambitionerna och stämningen lika hög som vanligt.

Magnus Johansson

- Håll avstånd till mötande! Faddrar i färgglada overaller ger order till sina grupper av nya studenter. För nu börjar nya studenterna anlända till campus.
LiU har en erkänt väl fungerande studentmottagning som byggts upp av bland annat studentkårerna under många år. Men i år har man på grund av rådande restriktioner, som till exempel små grupper som inte ska mixas med varandra, tvingats tänka om.

Foto Magnus JohanssonSyskonparet och faddrarna Minna Wendt och Daniel Wendt, som går andra respektive tredje året på civilingenjörsprogrammet i teknisk biologi, står i äppelträdgården och ansvar för aktiviteten fotleken.
- Aktiviteterna är annorlunda i år, säger Daniel Wendt. Till exempel är lunchtävlingarna inspelade och visas digital, likaså scenshowen, där över tusen fadderister och nollan deltar.
- Jag hoppas alla har förståelse för att vi måste följa LiU:s regler, säger Minna Wendt. Vi försöker vara utomhus så mycket som möjligt och vara extra uppmärksam på gruppen så att ingen blir utanför eller ensam.

Foto Magnus JohanssonÖver förväntan

Josefine Dufva är ny student på civilingenjörsprogrammet i teknisk biologi och en av deltagarna i fotleken. Efter andra dagen som TBI-nollan tycker hon att mottagningen är över förväntan.
- Jag hade väntat mig att det skulle vara mer strikt, men det här är väldigt bra planerat. Faddrarna är bra och jag känner mig välkommen. Det kan ju finnas fördelar med mindre grupper, att man lär känna varandra bättre.

Foto Magnus JohanssonEn som kan jämföra förra årets nolle-P med årets är Maximilian Sjöström. Förra året läste han tekniskt basår, i år börjar han på civilingenjörsprogrammet i mjukvaruteknik.
- Det är stor skillnad. Förut blandade man alla nollan, nu är varje klass för sig, dessutom uppdelad i två grupper och arrangemangen är planerade efter det. Kanske blir gruppen mer sammansvetsad på det här sättet när det är tydligt vilka som är med i ens klass.
Han ser också att restriktionerna har tvingat fram en bättre logistik i mottagningen.
- Mottagningsarrangörerna har gjort ett fantastiskt jobb, i princip gör de ju om hela nolle-P.

Foto Magnus Johansson