05 oktober 2020

Nordiskt samarbete för att förbättra implementeringen av TF-KBT Barnafrid har tagit initiativ till ett nordiskt nätverk med personer och institutioner i våra grannländer som utbildar i TF-KBT.

porträtt av kvinna intill en grafisk bild av träd med hjärtan på grenarna.
Poa Samuelberg, utredare. Foto: Emma Busk Winquist
Syftet med nätverket är att samarbeta kring frågor som rör implementering och att dela erfarenheter och material.

Det samarbetet har hittills bidragit till att den arbetsbok för barn och ungdomar som Barnafrid tagit fram i samarbete med Rädda Barnen och region Stockholm nu har översatts till norska och finska.

- Genom att samarbeta och dela erfarenheter med kunniga och engagerade kollegor i vårt närområde kan vi förbättra och utveckla sättet vi utbildar på och förhoppningsvis se till att fler barn får tillgång till evidensbaserad behandling, säger Poa Samuelberg, utredare på Barnafrid som driver nätverket.