Kommun: Huddinge kommun
Presentatör: Pernilla Josefsson, Linda Kahlin, Annett Andersson, Celik, Ornilla, Helena Perlskog, Jenny Pettersson, Nina Siirtola, Katarina Sjöberg & Catrin Tall.
Nyckelord: Anpassad grundskola, kommunikation, samverkan
Om projektet
Det här bidraget utgår från ett praktiknära forskningssamarbete mellan forskare och en anpassad grundskola i Huddinge kommun (Siirtola et al., 2025). I fokus står samverkan som form och förutsättning för långsiktig skolutveckling inom områdena kommunikation, digitalisering och tillgänglig undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Genom ett gemensamt utvecklingsarbete har skolan och forskarna undersökt hur digitala resurser – särskilt surfplattor med symbolstödsapplikationen Widgit – kan integreras i skolans struktur för att stödja elevernas kommunikativa rättigheter, självständighet och delaktighet.
Utgångspunkten är ett forskningsanknutet arbetssätt där skolans dokumentation från arbetslagsmöten, lektionsplanering och pedagogisk loggbok förankras i teoretiska perspektiv på kollegialt lärande, interaktionell stöttning och rättighetsbaserad utbildning (jfr Kahlin m.fl., 2023). Genom tematisk analys av det insamlade materialet synliggörs mönster i hur skolgemensamma insatser kring digitalisering och kommunikation tar form i praktiken.
Det praktiknära arbetssättet har möjliggjort ett ömsesidigt kunskapande, där både forskare och lärare bidragit med sina perspektiv och kompetenser (Josefsson et al., 2025). Detta har inte bara lett till pedagogiska förändringar i klassrummen utan också till en mer förankrad och hållbar skolutveckling.
Bidraget argumenterar för att praktiknära forskning i samverkan inte enbart är en metod, utan en bildande process där skolan blir en plats för gemensamt lärande och professionsutveckling. När kommunikation ses som både mål och medel, och när digitalisering tolkas som en gemensam angelägenhet snarare än en individuell insats, kan nya former för professionellt lärande, gemensam reflektion och kollektivt ansvarstagande utvecklas. Studien visar hur samverkan i praktiken kan utgöra grunden för inkluderande skolutveckling med relevans för såväl forskning som profession.
Referenser:
Kahlin, L., & Josefsson, P. (2023). Dagboksskrivande på särskolan–hur olika typer av stöttning samverkar för elever på olika nivåer av kommunikationsförmåga. Svenskans beskrivning, (39).
Josefsson, P. & Kahlin, L. (2025). Samverkan som kunskapande och bildande praktik - reflektioner kring ett utvecklingsarbete i anpassad grundskola. I P. Becker (Red.), Guldäpplets antologi: Rika lärmiljöer (s. 70–81). Scandinavian Book: DIU.
Siirtola, N., Celik, N., Pettersson, J., Andersson, A., Tall, C., Sjöberg, K., & Perlskog, H. (2025). Tematiskt och stödjande arbete vid Lindskolan. I P. Becker (Red.), Guldäpplets antologi: Rika lärmiljöer (s. 70–81). Scandinavian Book: DIU.
Skolverket (2022). Läroplan för anpassad grundskola 2022- Lgra22. Stockholm: Skolverket.