Tio av tio på diktamen och läsa mellan raderna: elevers tankar om att lära sig läsa och skriva på SFIs studieväg 1
Skolform: Vuxenutbildning, SFI
På Komvux svenska för invandrare, studieväg 1, går de med liten eller ingen tidigare erfarenhet av skolgång. Vår studie undersöker hur vuxna elever mot denna bakgrund förstår vad det innebär att lära sig läsa och skriva på ett nytt språk. Resultaten visar på vikten och utmaningarna i att lyfta språkkunskaper som är praktiskt användbara i vardagsnära situationer vilket motiverar eleverna och balansera dessa mot den förståelse och förmåga att hantera grammatik som möjliggör bearbetning av mer omfattande texter samt att "läsa mellan raderna". Syftet med studien är att bättre förstå elevgruppens utmaningar i att lära sig läsa och skriva och därmed utveckla undervisning för att så många som möjligt skall klara sig igenom studieväg 1.
Presentatörer: Ola Uhrqvist och Mjölby kommun
_____________________________________
Utveckla elevers förmåga att värdera inom psykologi
Skolform: Gymnasiet och vuxenutbildning
Elever både i grundskola och gymnasiet behöver lära sig kritiskt tänkande. En del av det kritiska tänkandet handlar om att värdera. I denna presentation kommer vi att berätta om en studie där syftet var att utveckla undervisningen rörande att värdera olika psykologiska perspektivs förklaringsvärde.
Studien genomfördes som ett praktiknära forskningsprojekt inom ramen för ULF. En forskare och tre lärare i psykologi genomförde en Learning study. Det är en undervisningsutvecklande forskningsmetod som består av följande steg: a) förtest, b) planering av forskningslektion, genomförande av forskningslektion, c) eftertest och d) analys och revidering av lektionen innan den nya lektionen utprovas i en ny klass. Genomgående användes variationsteorin som redskap. Studien genomfördes i tre klasser på gymnasiet och i kommunal vuxenutbildning inom ramen för en kurs i psykologi.
Som resultat av studien identifierades några kritiska aspekter som behöver synliggöras i undervisningen för att eleverna ska förstå vad det innebär att värdera. Det handlar till exempel om att eleverna behöver urskilja skillnaden mellan eget tyckande och värdering och att de ska värdera perspektivens förklaringar och inte det psykologiska fenomenet i sig. I presentationen kommer vi att ge exempel på hur kontraster kan användas som pedagogiskt redskap i undervisningen för att eleverna ska lära sig värdera olika psykologiska perspektivs förklaringsvärde.
Presentatörer: Anja Thorsten, LiU, Alexander Wensby, Katedralskolan, Linköpings kommun, Rebecca Holmberg, kommunal vuxenutbildning, Norrköpings kommun, Karin Malmqvist, Birgittaskolan, Linköpings kommun
_____________________________________
Folkhögskolans studieomdöme
Skolform: Folkhögskola
Projektet handlar om folkhögskolans studieomdöme. Studieomdömet är den samlade bedömning som görs av deltagare på folkhögskolans allmänna kurs vad gäller deras studieförmåga, alltså förutsättningar att klara av fortsatta studier på nästa nivå, och det fungerar som urvalsinstrument inom en särskild urvalsgrupp vid ansökan till högskolan. Studieomdömet sätts gemensamt av skolans pedagogiska personal, med utgångspunkt i faktorer som kunskaper och färdigheter, förmåga till analys, bearbetning och överblick, ambition, uthållighet och organisering av studier samt social förmåga. En skala med sju steg används, från mindre god till utmärkt studieförmåga.
Projektet har genomförts på en folkhögskola och i samverkan mellan oss som forskare respektive lärare på skolan. I projektet har vi prövat en metod för att öka deltagarnas förståelse för studieomdömet. Deltagarna har tagit del av information om villkoren för studieomdömet. Därefter har de fått diskutera ”case” i form av fiktiva deltagare med beskrivningar av deras studieinsatser samt ta ställning till och gemensamt komma fram till vilket studieomdöme de vill ge i respektive ”case”, som när detta hanteras i omdömesmöten med den pedagogiska personalen.
Deltagarnas erfarenheter har följts upp genom enkäter före och efter genomförandet samt intervjuer i anslutning till att de själva har fått sitt studieomdöme. Resultaten visar att studieomdömet är viktigt för många deltagare, och de ger uttryck för ökad kunskap om och förståelse för studieomdömet men även viss minskad osäkerhet och oro inför omdömessättningen. Projektet ger underlag för att vidareutveckla och etablera en modell för hur studieomdömet kan introduceras för deltagarna på folkhögskolans allmänna kurs men även för den pedagogiska diskussionen bland lärarna kring hur omdömessättningen ska genomföras.
Presentatörer: Per Andersson, Christian Holm, Björn Aldén (LiU och Marieborgs folkhögskola, Norrköpings kommun)