Efter tio år av framgångsrikt arbete står LuMiNk Akademin starkare än någonsin. Resultaten talar sitt tydliga språk – bakom siffrorna finns berättelser om elever som fått nya möjligheter, förbättrade betyg och stärkt självförtroende.

Gruppbild på elever och mentorer vid LuMiNk Akademins avslutning
LuMiNk Akademin – Avslutning den 4 juni 2025. Fotograf: Thor Balkhed

Under ett decennium har LuMiNk Akademin varit en viktig kraft för att inspirera elever i socioekonomiskt utsatta områden till högre studier. Det började 2015 som ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Norrköpings kommun och Mirum Galleria. Under tio år har projektet vuxit till ett framgångsrikt studieprogram som har stöttat och gett nära 600 elever framtidshopp.

LuMiNk handlar inte bara om läxhjälp – det är en språngbräda för framtida studier, där elever får möta unga förebilder utanför skolans väggar. På frivillig basis träffar elever från Klingsborgskolan i årskurs 8 och 9 studentmentorer från olika program vid Linköpings universitet. LuMiNk-träffarna hålls två gånger i veckan och närvaron är hög. Förutom stöd med studier så fikar och samtalar eleverna med sina mentorer om både skolan och livet i stort. Mentorerna visar på möjligheter och peppar eleverna i både närliggande och framtida studier – och ger dem en tydlig inblick i hur universitetsvärlden fungerar.

Tioårsjubileum

Vid årets LuMiNk-avslutning firades tio-årsjubileum under högtidliga former – med glada tillrop från eleverna. Maria Sayeler Behnam, ordförande i utbildningsnämnden och tidigare elev vid Hagebyskolan, berättade om sin resa till sitt arbete inom politiken. Hon talade från hjärtat och inspirerade deltagarna med sitt mod och med sin beslutsamhet kring sina egna studier.

– Det är inte oss det är fel på. Det finns strukturer i samhället som gör det svårare för oss med invandrarbakgrund att lyckas. Det ville jag vara med att förändra – därför valde jag att engagera mig politiskt, säger Maria Sayeler Behnam.

Martin Karlsson, förstelärare vid Klingsborgsskolan som varit engagerad i LuMiNk sedan 2015 berättade och visade bilder på LuMiNk genom tiderna – tillsammans med Kristina Lyngenberg från LiU, som också varit med sedan starten. De vet vad som är möjligt när unga får rätt stöd i rätt tid.

– Rätt förutsättningar, resurser och större budget skulle kunna bredda verksamheten så att fler skolor kan erbjuda elever att delta i LuMiNk, säger Martin Karlsson.

Från LuMiNk-elev till LiU student och mentor

En av årets mentorer, Pedram Abbasnejad som läser sitt fjärde år vid LiU berättade om sina erfarenheter av LuMiNk. Både som elev 2015/2016 och nu som mentor – som han varit ett flera gånger. Pedram uppmanade eleverna att våga ta för sig och att bygga relationer:

– För inte så länge sedan hörde min gamla mentor av sig och erbjöd mig ett sommarjobb. Vi hade bra kontakt, den mentorn har betytt mycket för mig, säger Pedram Abbasnejad.

Utvärderingar med tydliga resultat

Två oberoende utvärderingar visar att LuMiNk gör skillnad – både i elevernas skolresultat och i deras framtidsambitioner. 

Resultaten från den första studien av Liss & Wennberg (2019) – visar att elever som deltagit i programmet fick signifikant höjda betyg i engelska, samhällskunskap, NO-ämnen och svenska som andraspråk. De hade även ökade meritvärden och högre skolnärvaro än en kontrollgrupp. Dessutom valde eleverna i högre grad högskoleförberedande gymnasieprogram, vilket tyder på att LuMiNk påverkar både skolprestationer och framtida studieambitioner.

Den senaste utvärdering från 2024 av Ylva Malmström vid Södertörns högskola bekräftar och förstärker dessa resultat. Bland elever som deltog i LuMiNk har 23 % fortsatt till studier vid Linköpings universitet, jämfört med endast 10 % bland dem som inte deltog. För 2018 års avgångsklass var skillnaden ännu större – 25,6 % av LuMiNk-deltagarna studerar idag vid LiU, mot 5,8 % i kontrollgruppen. Dessa skillnader är statistiskt signifikanta. Programmet har särskilt varit avgörande för elever som saknat stöd hemifrån.

LuMiNk-avslutning i bilder

LuMiNk i siffror 2015 – 2025 

10 år

Namnet LuMiNk är en initialförkortning av Linköpings universitet, Mirum Galleria och Norrköpings kommun.

550 elever

Totalt har 550 elever från Hageby i Norrköping deltagit i LuMiNk Akademin under sin fritid.

130 mentorer

Totalt har 130 studenter från LiU:s olika studieprogram arbetat som mentorer för eleverna.

Mer om LuMiNk Akademin

Pedram Abbasnejad

Satsningen växer – nu får även elever på gymnasiet hjälp av LiU-studenter

Det framgångsrika mentorsprogrammet LuMiNK växer. Nu får även gymnasieelever möjlighet till hjälp och inspiration av LiU-studenter. En mentor i det nya pilotprojektet är studenten Pedram Abbasnejad – som själv var elev i LuMiNk när det startade.

LiU:s läxhjälp lyfter betygen

Bättre resultat i de flesta ämnen. Fler som väljer högskoleförberedande program. Och dessutom högre närvaro i skolan. En utvärdering visar att läxhjälpsprojektet Lumink ger tydliga - och goda - resultat.

LuMiNk tar Norrköpingselever till nästa nivå

LuMiNk Akademin är ett studiemotiverande program som har som mål att inspirera högstadieelever i deras studier. Och Linköpings universitet, Norrköpings kommun, Mirum galleria och eleverna gör det tillsammans.

Kontakt