LuMiNk handlar inte bara om läxhjälp. Det är en språngbräda för framtida studier – där elever får möta unga förebilder utanför skolans väggar. På frivillig basis träffar elever från Klingsborgskolan, åk 8 och 9 studentmentorer från olika program vid Linköpings universitet. De träffas två tillfällen i veckan och får stöd med sina studier, fikar och samtalar om både skola och livet i stort. Mentorerna guidar också eleverna för framtida studier och ger en tydlig inblick i hur universitetsstudier fungerar.
Avslutning och jubileum
Årets avslutning och tioårsjubileum firades under högtidliga former, med glada tillrop från eleverna. Maria Sayeler Behnam, ordförande i utbildningsnämnden och tidigare elev vid Hageby skolan, berättade om sin resa till ett arbete inom politiken. Hon talade från hjärtat och berörde med sitt mod lika mycket som hon inspirerade.
En av årets mentorer, Pedram Abbasnejad, student vid LiU pratade om sina erfarenheter. Både som tidigare LuMiNk-elev en gång i tiden och nu, senaste åren som mentor. Pedram uppmanade eleverna att våga mer och att knyta många kontakter. Han berättade om den nära kontakt han haft med sin egen mentor, som nyligen ringde och erbjöd honom ett sommarjobb.
Utvärderingar som visar tydliga resultat
Två oberoende utvärderingar visar att LuMiNk gör skillnad – både i elevernas skolresultat och i deras framtidsambitioner. Resultaten från den första studien av Liss & Wennberg (2019) – visar att elever som deltagit i programmet fick signifikant höjda betyg i engelska, samhällskunskap, NO-ämnen och svenska som andraspråk. De hade även ökade meritvärden och högre skolnärvaro än en kontrollgrupp. Dessutom valde eleverna i högre grad högskoleförberedande gymnasieprogram, vilket tyder på att LuMiNk påverkar både skolprestationer och framtida studieambitioner.
Den senaste utvärdering från 2024 av Ylva Malmström vid Södertörns högskola bekräftar och förstärker dessa resultat. Bland elever som deltog i LuMiNk har 23 % fortsatt till studier vid Linköpings universitet, jämfört med endast 10 % bland dem som inte deltog. För 2018 års avgångsklass var skillnaden ännu större – 25,6 % av LuMiNk-deltagarna studerar idag vid LiU, mot 5,8 % i kontrollgruppen. Dessa skillnader är statistiskt signifikanta. Programmet har särskilt varit avgörande för elever som saknat stöd hemifrån.