Under ett decennium har LuMiNk Akademin varit en viktig kraft för att inspirera elever i socioekonomiskt utsatta områden till högre studier. Det började 2015 som ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Norrköpings kommun och Mirum Galleria. Under tio år har projektet vuxit till ett framgångsrikt studieprogram som har stöttat och gett nära 600 elever framtidshopp.
LuMiNk handlar inte bara om läxhjälp – det är en språngbräda för framtida studier, där elever får möta unga förebilder utanför skolans väggar. På frivillig basis träffar elever från Klingsborgskolan i årskurs 8 och 9 studentmentorer från olika program vid Linköpings universitet. LuMiNk-träffarna hålls två gånger i veckan och närvaron är hög. Förutom stöd med studier så fikar och samtalar eleverna med sina mentorer om både skolan och livet i stort. Mentorerna visar på möjligheter och peppar eleverna i både närliggande och framtida studier – och ger dem en tydlig inblick i hur universitetsvärlden fungerar.
Tioårsjubileum
Vid årets LuMiNk-avslutning firades tio-årsjubileum under högtidliga former – med glada tillrop från eleverna. Maria Sayeler Behnam, ordförande i utbildningsnämnden och tidigare elev vid Hagebyskolan, berättade om sin resa till sitt arbete inom politiken. Hon talade från hjärtat och inspirerade deltagarna med sitt mod och med sin beslutsamhet kring sina egna studier.
– Det är inte oss det är fel på. Det finns strukturer i samhället som gör det svårare för oss med invandrarbakgrund att lyckas. Det ville jag vara med att förändra – därför valde jag att engagera mig politiskt, säger Maria Sayeler Behnam.
Martin Karlsson, förstelärare vid Klingsborgsskolan som varit engagerad i LuMiNk sedan 2015 berättade och visade bilder på LuMiNk genom tiderna – tillsammans med Kristina Lyngenberg från LiU, som också varit med sedan starten. De vet vad som är möjligt när unga får rätt stöd i rätt tid.
– Rätt förutsättningar, resurser och större budget skulle kunna bredda verksamheten så att fler skolor kan erbjuda elever att delta i LuMiNk, säger Martin Karlsson.
Från LuMiNk-elev till LiU student och mentor
En av årets mentorer, Pedram Abbasnejad som läser sitt fjärde år vid LiU berättade om sina erfarenheter av LuMiNk. Både som elev 2015/2016 och nu som mentor – som han varit ett flera gånger. Pedram uppmanade eleverna att våga ta för sig och att bygga relationer:
– För inte så länge sedan hörde min gamla mentor av sig och erbjöd mig ett sommarjobb. Vi hade bra kontakt, den mentorn har betytt mycket för mig, säger Pedram Abbasnejad.