Får eleverna att tro på sig själva
Verksamheten startades 2015 utifrån ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Norrköpings kommun och Mirum Galleria. Målet var att motivera elever i deras lärande, bidra till högre betyg och inspirera till högre studier. Utfallet blev så mycket mer, både för de medverkande och för samhället. Det ligger till grund för att projektet nu söker nya samarbetspartners och finansiärer för att fler elever ska få möjlighet att delta
Modellen bygger på att elever från åk 8 och 9 på frivillig basis träffar mentorer tillika unga, driftiga studenter från Linköpings universitet. Eleverna får stöd med sina studier och en unik chans att möta studenter från olika utbildningsprogram. De träffas en gång i veckan på Mirum Galleria. Närvaron är hög. Att få kliva ut från skolans värld och möta andra vuxna förebilder i en helt annan miljö ökar elevernas motivation. Mentorerna är goda förebilder som både stödjer elevens lärande och bidrar till att stärka deras känsla av att kunna styra över sin egen framtid.
Öppnar dörrar till framtida studier
Utöver studiestöd får eleverna, tillsammans med sina mentorer, besöka Linköpings universitet för att känna på livet som student. De har diskussioner kring gymnasieval, är med på gymnasiemässan och får gå på inspirationsföreläsningar. Det har visat sig ge ökat intresse för universitetsstudier och breddat perspektiven, inte minst för de elever som kommer från studieovana miljöer. LuMiNk är en modell som fungerar och ett gott exempel på konkret och handfast samverkan mellan akademi, kommun och näringsliv.
Verksamheten har på ett lyckosamt sätt etablerats på Klingborgskolan i Norrköping, hittills har 300 elever och 90 studenter (mentorer) fått möjligheten att delta. De elever som saknar studietraditioner har fått en naturlig kontakt med studenter och därmed en unik inblick kring framtida studiemöjligheter. Då vidareutbildning på högre nivå sannolikt ökar möjligheterna på̊ arbetsmarknaden så är denna satsning en investering för såväl ungdomarna som för samhället i stort. Modellen är i allra högsta grad socialt hållbar och verkar också positivt i hållbarhetstänket kring en "god utbildning för alla" (enligt mål 4 i Agenda 2030).