18 januari 2021

Högstadieelever med bättre betyg, stoltare blick och höjd självkänsla. Det är resultatet av LuMiNk-akademin, en studiemotiverande verksamhet som pågått i Norrköping i snart sex år. Nu planeras en utvidgning så att fler elever får chans att delta.

– Jag har en lillasyster som jag hoppas kan börja på LuMiNk snart. Hon vill det, bara hon får en plats.

Patricia Bank växte upp i Kroatien och flyttade till Sverige 2013. Nu läser hon till sjuksköterska på LiU och vill gärna att även hennes syster ska hitta vägen in till universitetsvärlden.

– Om det inte varit för LuMiNk hade jag nog tagit en annorlunda väg i livet och inte läst ett teoretiskt program på gymnasiet, jag hade inte tänkt på möjligheten att plugga vidare.

Patricia Bank är en av över 300 elever från området Hageby med omnejd i Norrköping som deltagit i studiesatsningen sedan starten 2015. Då gick Linköpings universitet, köpcentrumet Mirum Galleria i Hageby och Norrköpings kommun samman i arbetet för att få fler elever från ett så kallat utsatt område att gå vidare till högre studier.

Konceptet bygger på att avlönade studenter anställs som mentorer för eleverna. De har genom åren träffats tillsammans i Mirumgallerian för att plugga ihop en till två gånger i veckan på elevernas fritid. Allt sker på frivillig basis. Ibland ingår även studiebesök på universitetet, och inspirationsföreläsningar.

– Jag ville satsa på skolan och hade svårt för matte och fysik. I gallerian fick jag hjälp, även med andra läxor. Det var jobbigt ibland, jag var trött efter skolan. Men det var kul också. Det kändes bra att få den där uppmärksamheten från studenter. Dom var inte lärare men gav oss en annan syn på studier. Så jag blev nyfiken på högskolan, säger Patricia Bank som nu kommit halvvägs med sina sjuksköterskestudier.

Martin Karlsson är förstelärare på Klingsborgsskolan i Norrköping där han i många år undervisat högstadieelever från Hageby i idrott och so-ämnen. Han fortsätter ha ett starkt engagemang för sina elever och är en av initiativtagarna till LuMiNk.

Ett foto på Lumink-studenten Daniel Salim och läraren Martin Karlsson.Daniel Salim och Martin Karlsson. Foto Anna Nilsen – Lärandet står i centrum men lika viktig är också den sociala aspekten. Eleverna kan prata av sig och anförtro sig åt studenterna, de får inblick i universitetsvärlden och ser nya världar öppnas.

LiU-forskare har utvärderat verksamheten som visar att de deltagande eleverna har höjt sina betyg. Det har lett till att fler elever från Hageby söker till högskoleförberedande gymnasieprogram.

– Men vi ser också andra värden. Elevernas självförtroende och självbild ökar, det är det allra mest iögonenfallande för oss på skolan. De blir glada. Eleverna väljer själva att gå med. De träffar inte lärare, utan studenter, och studenterna kan vara både en vän, en social kontakt och en hjälp i studierna. Det här bygger framgång. Här kan man verkligen tala om social hållbarhet, både på samhälls- och individnivå, säger Martin Karlsson.

Daniel Salim är en av hans elever, han går i nian och har varit med i LuMiNk i två år.

– Det är en skön känsla att få hjälp med att plugga på fritiden och det är kul med umgänget med mentorerna, dom har fått mig att tänka till lite, säger han.

Nu söker Daniel Salim till ekonomprogrammet på gymnasiet och planerar sedan att plugga vidare.

– LuMiNk har varit till stor hjälp för mig, konstaterar Daniel som hoppas att hans yngre vänner ska ta chansen att gå med.

Daniel Salim. Foto Anna Nilsen Under läsåret 2020/21 deltar 20 studentmentorer. Nellie Engström är en av dem. Hon läser medieteknik på Campus Norrköping och ser vinster med mentorskapet även för sin egen del.

– Jag lär mig mer om samarbete och att utveckla projekt. Och så får jag ett bredare perspektiv på hur det är att vara tonåring idag. Jag är bara 22 år men det är mycket som har hänt under de här åren. När jag var i den åldern var inte sociala medier en lika stor del av vardagen och jag behövde därför aldrig hantera svårigheterna som kommer med det, till exempel att hålla koncentrationen uppe.

De senaste träffarna har på grund av pandemin skett digitalt. Det har försvårat arbetet, men samtidigt anpassas tekniken vartefter.

– Det ger oss chansen att lära oss digitala möjligheter, utvecklas och hela tiden utvärdera hur vi kan bli bättre, säger Nellie Engström.
Hon rekommenderar fler LiU-studenter att bli mentorer.

Ett foto på Lumink-mentorn Nellie Engström.Nellie Engström. Foto Anna Nilsen – Eleverna vi träffar är ett härligt gäng, vi har roligt ihop. Det är ju inte längesen vi själva var högstadieelever, man minns ju hur det var.

Läraren Martin Karlsson lyfter fram att LuMiNk verkligen är efterfrågat bland eleverna själva.

– De har syskon, kusiner, kompisar i trappuppgången som frågar hur de kan komma med på träffarna. Hittills har vi inte sagt nej till någon. Men nu vill vi växla upp för att nå fler områden i Norrköping, till exempel Navestad och Klockaretorpet.

Kristina Lyngenberg vid LiU Donation välkomnar därför ekonomiskt stöd från fler samarbetspartners och donatorer.

– De blir då möjliggörare så att vi kan förstärka insatserna med extra utbildningsstöd och inköp av hjälpmedel, allt för att fler ungdomar ska kunna erbjudas att vara med.

Kontakta oss för att veta mer

Titta gärna på filmen om LuMiNk-akademin

Vill, vågar och kan

Lyssna på flera berättelser från både LuMiNk-studenter och mentorer och vad projektet betyder för dem.

Läs utvärderingen som gjordes om LuMiNk