Du vaknar. Sätter dig på sängkanten. Sitter vid frukostbordet. Sitter på bussen. Sitter på kontoret. Sitter på lunchen. Sitter på möte. Sitter på bussen. Sitter vid middagsbordet. Sitter framför tv:n. Sitter på sängkanten. Sover. Repeterar.
– Vi tillhör de länder i Europa som sitter mest, med lätthet upp till tio timmar om dagen. Dels får vi problem med rygg, axlar och nacke. Men det finns också forskning som visar att risken för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och flera vanliga cancerformer ökar och att den förväntade livslängden minskar med 34 procent – det är farligt för oss att sitta! säger Aseel Berglund, forskare vid Institutionen för datavetenskap.
Men samtidigt är vi svenskar också i Europatopp när det gäller träning. Problemet är att vi delar upp dagen i stora segment där många jobbar på kontor åtta timmar i sträck, ofta utan tillräckliga rörelsepauser, för att sedan gå och träna efter jobbet. Den träningen är också nödvändig men forskning visar att det inte räcker.
Liopep – digitalt spelgym
Världshälsoorganisationen och Folkhälsomyndighetens rekommendation är att man bör ställa sig upp en gång i halvtimmen och röra på kroppen i två minuter för att få i gång blodcirkulationen utöver pulshöjande den träningen på cirka två till tre timmar i veckan.
Så hur ska dessa aktiva soffpotatisar som sitter på sina kontor med stela axlar och skeva ryggar vilja röra på sig mer under dagen?
Forskarna Aseel och Erik Berglund menar att de kan ha svaret. Tillsammans har de skapat Liopep som är ett digitalt spelgym som finns tillgängligt i datorn och snart i mobilen dygnet runt.
Grundtanken är att det med jämna mellanrum kommer en påminnelse om att du behöver röra på dig när du sitter vid datorn och jobbar.
Men det som gör Liopep till något annat är spelmomentet där du med hjälp av kroppens rörelser och webbkameran spelar datorspel och får olika utmaningar som ska lösas och poäng som ska samlas.
Spelifiering
Konceptet kallas spelifiering eller gamification och är ett växande forskningsfält. Enkelt kan man beskriva det som att man inför spelmoment där det traditionellt sett inte finns för att öka engagemanget. Det innebär att ”tråkiga” uppgifter kan gamifieras för att bli roliga och faktiskt utföras. Men idén är på inget sätt ny.
– Jag brukar jämföra det med simborgarmärken. Det är också en typ av gamifiering. Men vi börjar tala om gamifiering som begrepp i den digitala världen, säger Aseel Berglund.
I Liopep finns idag ett 10-tal olika spel på olika nivåer som tränar varierande delar av kroppen. Fler och fler spel tillkommer och det är Aseel och Erik Berglund själva som hittar på och programmerar spelen. Erik Berglund menar att Liopep är unikt.
– Vår nisch är att göra roliga rörelsespel och att använda gamification så att du inte ska tänka på att du tränar. Det är vi ensamma om. Du kommer orka lite längre i och med att du är distraherad av ett spel. Det ger också en mental avslappning och återhämtning i och med att du inte tänker på jobbet, säger han.
Tanken med att gamifiera rörelsepausen på jobbet fick Erik Berglund när han själv fick ont i ryggen efter långa arbetsdagar framför datorn. Men att gå till gymmet var inte så lockande.
– Vanlig träning är för tråkigt för mig och att spela tennis med en kompis blir aldrig av. Dessutom visar forskning att fler mindre pauser under dagen är viktigare för att förhindra förslitningsskador. Det är en ny slags arbets- eller livskultur vi måste ha – att sitta, röra på sig, sitta, röra på sig, sitta, röra på sig, säger han.
Går in i startup-fas
Nästa steg för Liopep är att växa som företag. Med hjälp av LiU Innovation och företagsinkubatorn LEAD, samt bidrag från Vinnova, Sweden Game Startup och Visual Sweden går företaget in i en så kallad startup-fas vilket innebär att man tar sig från idé till produkt och nu ska nå ut på marknaden. Att just kunna ta sina forskningsidéer och omvandla dem till produkter eller tjänster är ganska unikt för Sverige och en förutsättning för blomstrande innovation i ett litet land.
– Det finns ett stort värde i att forskning och kommersialisering kan samexistera. Forskningen kan få mer direkt samhällsnytta och man kan jobba parallellt med forskning och utveckling av företaget. Det är en grogrund för nyskapade företag som man ska värna om och en styrka för Sverige, säger Erik Berglund.
Men både Erik och Aseel Berglund har märkt att det inte är en spikrak väg mot succé.
– Ska man nå ut måste man göra det tillgängligt för användare och kunder, först då upptäcker man allt som inte fungerar med produkten. Då får man gå tillbaka till sin kammare och slipa. Det är lite som en diamant, det tar tid innan den glänser, säger Erik Berglund.
Aseel Berglund som också undervisar i mjukvarutekniskt entreprenörskap stämmer in:
– Du behöver jobba med din kund för att faktiskt förstå behovet kunden har. Och då tillkommer en massa andra aspekter som du inte tänkte på när du gjorde forskningen, säger hon.
Företagande
Men hon ser också paralleller mellan forskning och företagande. Hypotes blir affärsmodell och experiment blir produkttestning. Hon har också ett gott råd till andra som vill utveckla sina forskningsidéer.
– Börja med en MVP – minimal viable product – som är själva kärnan i det du försöker göra. Lägg inte tid på att bygga allt runt omkring för att sedan lansera. Testa din grundidé med kunder tidigt, säger Aseel Berglund.
Ett företag som börjat använda Liopep är Östgötatrafiken. Efter ett första test erbjuder de nu Liopep till sin personal som arbetar framför datorn. Enligt HR-chefen på Östgötatrafiken har de sett positiva effekter för medarbetarna som blir glada och har bättre koncentration under hela arbetsdagen. Aseel Berglund menar att de flesta som testat Liopep är positiva:
– När vi har testat Liopep med andra grupper har återkopplingen varit att man blir ”svettig och glad” och det var precis den effekten vi var ute efter. Du behöver inte bli svettig, för du kan bestämma själv hur hårt du vill spela, men glad! Det bekräftar väldigt mycket vart vi vill komma. Men det har varit mycket jobb för att komma hit också.
Nyfiken på Liopep? Här kan du läsa mer: liopep.com