9 april: Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk
Föreläsare Helen Egerhag, från Linnéuniversitetet. Internationella undersökningar och nationella prov visar att elever som läser svenska som andraspråk har sämre läsförståelse än elever som läser svenska. Utifrån lästeorin The simple view of reading är läsning en produkt av såväl ordavkodning som språkförståelse. Dessutom är ordförrådets betydelse för att utveckla läsförståelse är väldokumenterad. Föreläsningen handlar om betydelsen av att ha fokus på såväl ordavkodning som ordförråd och läsförståelse i undervisningen på ett andraspråk och hur undervisningen kan läggas upp för att vara balanserad och differentierad utifrån ett andraspråksperspektiv. I föreläsningen lyfts också betydelsen av tidig upptäckt och tidiga insatser i läsundervisningen på ett andraspråk och hur specialdidaktiken kan främja en inkluderande undervisning för alla elever. Föreläsningen utgår från avhandlingen ”Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser” från 2023.
Helén Egerhag. Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk - Linköping 2025
Castles, A., Rastle, K., & Nation, K. (2018). Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert. Psychological Science in the Public Interest, 19(1), 5-51. https://doi.org/10.1177/1529100618772271
Duke, N. K., & Cartwright, K. B. (2021). The science of reading progresses: Communicating advances beyond the simple view of reading. Reading Research Quarterly, 56, 25-44. https://doi.org/10.1002/rrq.411
Taube, K., Fredriksson, U. & Olofsson, Å. (2015). Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever. Delrapport frånSKOLFORSK-projektet. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:813027/FULLTEXT01.pdf
25 februari: LegiLexi
LegiLexi presenterar plattformens uppbyggnad med koppling till bakomliggande forskning presenteras.