25 september - Tidig upptäckt och tidiga insatser - Evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI
Föreläsare: Camilla Nilvius lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
I föreläsningen beskrivs RtI-modellen och hur den kan komplettera nuvarande system för stödinsatser i den svenska skolans tidiga skolår. Huvudfokus i föreläsningen är de olika aspekterna som ingår i RtI-modellen som; evidensbaserad läsundervisning, differentiering, specialdidaktik, monitorering och alltmer intensifierade insatser för elever i behov av stöd. Tidigare forskningsresultat om läsning och RTI presenteras. Utgångspunkten är både internationella studier och nationella studier från min egen avhandling. Föreläsningen belyser särskilt tidig upptäckt och tidiga insatser i läsning inom RTI och hur detta kan konkretiseras i svensk skolpraktik. Vad som är evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI berörs också. Slutligen nämns något om hur RtI kan implementeras i svensk skola.
Föreläsning - Evidensbaserad läsundervisning inom RtI
9 april: Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk
Föreläsare Helen Egerhag, från Linnéuniversitetet. Internationella undersökningar och nationella prov visar att elever som läser svenska som andraspråk har sämre läsförståelse än elever som läser svenska. Utifrån lästeorin The simple view of reading är läsning en produkt av såväl ordavkodning som språkförståelse. Dessutom är ordförrådets betydelse för att utveckla läsförståelse är väldokumenterad. Föreläsningen handlar om betydelsen av att ha fokus på såväl ordavkodning som ordförråd och läsförståelse i undervisningen på ett andraspråk och hur undervisningen kan läggas upp för att vara balanserad och differentierad utifrån ett andraspråksperspektiv. I föreläsningen lyfts också betydelsen av tidig upptäckt och tidiga insatser i läsundervisningen på ett andraspråk och hur specialdidaktiken kan främja en inkluderande undervisning för alla elever. Föreläsningen utgår från avhandlingen ”Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser” från 2023.
Helén Egerhag. Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk - Linköping 2025
Castles, A., Rastle, K., & Nation, K. (2018). Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert. Psychological Science in the Public Interest, 19(1), 5-51. https://doi.org/10.1177/1529100618772271
Duke, N. K., & Cartwright, K. B. (2021). The science of reading progresses: Communicating advances beyond the simple view of reading. Reading Research Quarterly, 56, 25-44. https://doi.org/10.1002/rrq.411
Taube, K., Fredriksson, U. & Olofsson, Å. (2015). Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever. Delrapport frånSKOLFORSK-projektet. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:813027/FULLTEXT01.pdf