Målgruppen innefattar unga med aktivitetsbegränsningar i vardagliga aktiviteter. Det centrala är barn och ungas möjligheter till samspel, aktivitet och delaktighet i hem, skola och vidare sysselsättning. I fokus för forskargruppen är digital delaktighet, insatser i hem, skola och arbete, samt övergångar i skola och vidare sysselsättning.
Digital delaktighet - YoPa
Digitaliseringen har stor potential att möjliggöra aktivitet och delaktighet i skola och vardagsliv för barn och unga med funktionsnedsättning men eftersom det är ett relativt nytt fenomen saknas kunskap inom området. Forskning bedrivs om vilka möjligheter och hinder digital teknik medför för målgruppen samt hur digital teknik som stöd praktiskt fungerar i barnets och den unges vardag.
Insatser i hem, skola och arbete - YoPa
Skolan ska ge alla barn lika möjlighet till utveckling och lärande. Tydligt är att barn med funktionsnedsättning inte har samma möjlighet att delta i skolans aktiviteter på lika villkor som andra barn, och som sedan påverkar deras vuxenliv. Därför studeras effekten av generella anpassningar men även personcentrerade interventionsmetoder utifrån individens upplevda behov av anpassningar och stöd i hem-, skol- och arbetsmiljön.
Övergångar i skola och vidare sysselsättning - YoPa
Övergångar är en kritisk punkt för delaktighet i aktivitet, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Praktiknära forskning bedrivs därför med särskilt avseende på övergångar i skolan, övergången till gymnasiet och till vidare studier och/eller arbetsliv. En arbetsmetod för att underlätta övergångar i grundskolan beforskas liksom om hållbart utformade interventioner ger personer med funktionsnedsättning ökade möjligheter över tid att klara sina studier och har effekt på övergången till och mellan arbeten.