Ung och delaktig - YoPa

Forskargruppens utgångspunkt är att miljöanpassningar kan skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att vara delaktiga medborgare i ett föränderligt samhälle.

Målgruppen innefattar unga med aktivitetsbegränsningar i vardagliga aktiviteter. Det centrala är barn och ungas möjligheter till samspel, aktivitet och delaktighet i hem, skola och vidare sysselsättning. I fokus för forskargruppen är digital delaktighet, insatser i hem, skola och arbete, samt övergångar i skola och vidare sysselsättning.

Digital delaktighet - YoPa

Digitaliseringen har stor potential att möjliggöra aktivitet och delaktighet i skola och vardagsliv för barn och unga med funktionsnedsättning men eftersom det är ett relativt nytt fenomen saknas kunskap inom området. Forskning bedrivs om vilka möjligheter och hinder digital teknik medför för målgruppen samt hur digital teknik som stöd praktiskt fungerar i barnets och den unges vardag.

Insatser i hem, skola och arbete - YoPa

Skolan ska ge alla barn lika möjlighet till utveckling och lärande. Tydligt är att barn med funktionsnedsättning inte har samma möjlighet att delta i skolans aktiviteter på lika villkor som andra barn, och som sedan påverkar deras vuxenliv. Därför studeras effekten av generella anpassningar men även personcentrerade interventionsmetoder utifrån individens upplevda behov av anpassningar och stöd i hem-, skol- och arbetsmiljön.

Övergångar i skola och vidare sysselsättning - YoPa

Övergångar är en kritisk punkt för delaktighet i aktivitet, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Praktiknära forskning bedrivs därför med särskilt avseende på övergångar i skolan, övergången till gymnasiet och till vidare studier och/eller arbetsliv. En arbetsmetod för att underlätta övergångar i grundskolan beforskas liksom om hållbart utformade interventioner ger personer med funktionsnedsättning ökade möjligheter över tid att klara sina studier och har effekt på övergången till och mellan arbeten.

Publikationer

Relaterad forskning

Forskningsprojekt

En kvinna med långa röda naglar använder sin mobil /  A woman with long red nails using her cell phone

RemindMe

RemindMe är ett nytt webbaserat planerings- och påminnelsehjälpmedel. Vi utvecklar och prövar det nya digitala verktyget som är ett stöd för personer att komma ihåg aktiviteter och planera sin vardag.

BAS / SSI

BAS – Bedömning av anpassningar i skolmiljön

BAS är ett intervjuinstrument som utifrån elevens perspektiv identifierar behov av anpassningar i skolan.

En äldre och en yngre kvinna / An older and a younger woman

Aktivitet vid omfattande flerfunktionsnedsättning – Rett syndrom

Målet med vår forskning är att öka kunskapen om individer med Rett syndrom när det gäller upplevelse av aktivitet. Vi tittar främst på deras vardagliga aktiviteter.

Forskare

Organisation

Nyheter