Kvinna diskuterar med kollega i kontorsmiljö.
  Fotograf: iStock/mapodile

En utbildning som handlar om grupprocesser, färdigheter i kommunikation och proaktiv konflikthantering. Utbildningen ger dig verktyg och strategier som stärker ert proaktiva arbetsmiljöarbete, ert dagliga samspel och att hantera kommunikativa utmaningar på er arbetsplats.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig främst till dig som inte är ledare eller chef men som har en roll där kollegialt samarbete är en central del. Utbildningen passar bra för hela arbetsgrupper och team inom en organisation, men också enskilda medarbetare kan anmäla sitt intresse. 

Om utbildningen

Konflikter och bristfällig psykosocial arbetsmiljö är problem som många team och arbetsplatser brottas med. Detta är kostsamt på flera sätt – socialt och ekonomiskt, för såväl den enskilde medarbetaren som organisationen.

Den här kursen ger dig verktyg för ett proaktivt arbetsmiljöarbete för främjandet av ett positivt arbetsklimat. Kursen rustar dig med färdigheter för att kunna agera proaktivt för att förbättra den gemensamma psykosociala arbetsmiljön genom fokus på medarbetarskap, kommunikation, konflikthantering och grupprocesser i arbetslivet. Du får med dig både teoretisk och praktisk kunskap eftersom kursen designats med flera färdighetstränande interaktiva inslag.

Innehåll

Under utbildningen går vi igenom:

• Vad psykosocial arbetsmiljö är och vad arbetsmiljöarbete innebär ur ett medarbetarperspektiv.
• Grundläggande teorier och modeller om kommunikation inom organisationer.
• Hur grupprocesser påverkar medarbetarskap, kommunikation och konflikter på en arbetsplats.
• Vad konflikter är och hur du själv kan agera för att förebygga och hantera konfliktfyllda situationer i arbetslivet.

Genomförande

Utbildningen består förslagsvis av fyra träffar, där varje träff kräver en kortare förberedelse. Till varje träff hör en eller flera föreläsningar och övningar där färdigheter praktiseras och erfarenheter från arbetslivet och materialet i kursen diskuteras i grupper. Kursen har många interaktiva inslag som tar sin utgångspunkt i diskussioner kring den egna arbetsplatsen. I kursen ingår också färdighetsträning som utrustar dig med verktyg för att få insikt om dig själv och andra i det dagliga samspelet samt hantera kommunikativa utmaningar kopplade till arbetsplatsen.

En skräddarsydd utbildning kan genomföras i LiU:s lokaler, hos din organisation eller online. Ni som uppdragsgivare kan också välja om utbildningen ska innehålla examination och erhållande av högskolepoäng eller inte.

Kursansvarig om kursen

Kursen vänder sig till organisationer som värdesätter ett starkt och positivt medarbetarskap genom god kommunikation, proaktiv konflikthantering och kunskaper om grupprocesser i arbetslivet.
Ann-Charlotte Bivall, kursansvarig

Kursträffar

Tillfälle 1

Proaktivt arbetsmiljöarbete och professionell kommunikation.

Tillfälle 2

Grupprocesser i en arbetslivskontext.

Tillfälle 3

Att förebygga och hantera konflikter i arbetslivet.

Tillfälle 4

Att skapa och upprätthålla en god psykosocial arbetsmiljö.

Kontakt

Utbildningen ges av